Ekonomistadga för justitieministeriets bokföringsenhet (BFE 150)
Justitieministeriet
18.10.2016
Julkaisusarja:
Justitieministeriets publikation 44/2016This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-536-2Tiivistelmä
I ekonomistadgan för justitieministeriets bokföringsenhet (BFE 150) görs de ändringar som behövs på grund av införandet av ekonomi- och personalförvaltningens Kieku-datasystem. I ekonomistadgan har därtill beaktats att tre sektorer inte längre omfattas av bokföringsenheten 150 utan bildar sina egna bokföringsenheter. I ekonomistadgan ingår inte längre sektorer som har ett centralt ämbetsverk.
De omnämnanden som gäller ett centralt ämbetsverks roll i lokalprojekt där hyresinverkan på årsnivå uppgår till högst 200 000 euro har strukits i ekonomistadgan. Enligt den gällande modellen för lokalhantering ska de centrala ämbetsverken inom förvaltningsområdet själv fatta beslut och underteckna hyres-avtal i fråga om projekt vars värde uppgår till högst 200 000 euro. Om hyresinverkan på årsnivå överstiger 200 000 euro kan de centrala ämbetsverken underteckna hyresavtalet först efter att ministeriet har förordnat projektet. Rollerna och ansvaren i fråga om lokalhanteringen har beskrivits närmare bl.a. i handboken för lokalhantering (2013), som baserar sig på lokalstrategins riktlinjer. Eftersom ekonomi-stadgan inte längre gäller sektorer med ett centralt ämbetsverk och ovan nämnda lokalfrågor har definierats i andra dokument är det inte motiverat att behandla detta ärende i ekonomistadgan.
Ändringar har gjorts också till följd av att vissa uppgifter har koncentrerats till ekonomienheten och för att precisera ledningen av uppgifter som hör till statsrådets förvaltningsenhets ansvarsområde. På grund av införandet av statens gemensamma processer för ekonomi- och personaladministration har man gjort ändringar som gäller reseförordnande, godkännandet av utgifter i processen från upphandling till betalning samt förfarandet i fråga om betalning av rättegångskostnader. Enstaka preciseringar har gjorts också i fråga om uppvaktning av personalen och kontoavskrivningar.
Det är inte ändamålsenligt att samla in medel i kontantkassor inom justitieministeriets bokföringsenhet. Också i de avgiftsförordningar som trädde i kraft vid ingången av år 2016 utgås det från att inkomster ska samlas in enbart genom fakturering. I undantagsfall kan kontanter fortsättningsvis användas och i ekonomistadgan har tagits in punkter som gäller kontantförskott.
Vissa punkter som gäller godkännande av utgifter i ekonomistadgan har ändrats. Utgifter ska i fortsättningen kunna godkännas såväl av ämbetsverkets chef och en person som förordnats av denne. Då en avdelningschef eller chef för en fristående enhet vid ministeriet är frånvarande, kan förvaltningsdirektören eller en av denne förordnad tjänsteman vid förvaltningsenheten vikariera för avdelningens eller den fristående enhetens godkännare. Därtill har det preciserats att vid behov kan ekonomidirektören god-känna bokföringsenhetens utgifter.
De omnämnanden som gäller ett centralt ämbetsverks roll i lokalprojekt där hyresinverkan på årsnivå uppgår till högst 200 000 euro har strukits i ekonomistadgan. Enligt den gällande modellen för lokalhantering ska de centrala ämbetsverken inom förvaltningsområdet själv fatta beslut och underteckna hyres-avtal i fråga om projekt vars värde uppgår till högst 200 000 euro. Om hyresinverkan på årsnivå överstiger 200 000 euro kan de centrala ämbetsverken underteckna hyresavtalet först efter att ministeriet har förordnat projektet. Rollerna och ansvaren i fråga om lokalhanteringen har beskrivits närmare bl.a. i handboken för lokalhantering (2013), som baserar sig på lokalstrategins riktlinjer. Eftersom ekonomi-stadgan inte längre gäller sektorer med ett centralt ämbetsverk och ovan nämnda lokalfrågor har definierats i andra dokument är det inte motiverat att behandla detta ärende i ekonomistadgan.
Ändringar har gjorts också till följd av att vissa uppgifter har koncentrerats till ekonomienheten och för att precisera ledningen av uppgifter som hör till statsrådets förvaltningsenhets ansvarsområde. På grund av införandet av statens gemensamma processer för ekonomi- och personaladministration har man gjort ändringar som gäller reseförordnande, godkännandet av utgifter i processen från upphandling till betalning samt förfarandet i fråga om betalning av rättegångskostnader. Enstaka preciseringar har gjorts också i fråga om uppvaktning av personalen och kontoavskrivningar.
Det är inte ändamålsenligt att samla in medel i kontantkassor inom justitieministeriets bokföringsenhet. Också i de avgiftsförordningar som trädde i kraft vid ingången av år 2016 utgås det från att inkomster ska samlas in enbart genom fakturering. I undantagsfall kan kontanter fortsättningsvis användas och i ekonomistadgan har tagits in punkter som gäller kontantförskott.
Vissa punkter som gäller godkännande av utgifter i ekonomistadgan har ändrats. Utgifter ska i fortsättningen kunna godkännas såväl av ämbetsverkets chef och en person som förordnats av denne. Då en avdelningschef eller chef för en fristående enhet vid ministeriet är frånvarande, kan förvaltningsdirektören eller en av denne förordnad tjänsteman vid förvaltningsenheten vikariera för avdelningens eller den fristående enhetens godkännare. Därtill har det preciserats att vid behov kan ekonomidirektören god-känna bokföringsenhetens utgifter.