Oikeusministeriön kirjanpitoyksikön (KPY 150) taloussääntö
oikeusministeriö
18.10.2016
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 43/2016This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-535-5Tiivistelmä
Oikeusministeriön kirjanpitoyksikön (KPY 150) taloussääntöön tehdään muutoksia talous- ja henkilöstöhallinnon Kieku-tietojärjestelmän käyttöönoton yhteydessä. Uudistuksessa on huomioitu kolmen uuden kirjanpitoyksikön irtautuminen kirjanpitoyksiköstä 150. Taloussääntöön ei sisälly enää sektoria, jolla olisi keskusvirasto. Taloussäännöstä on poistettu maininnat keskusvirastojen roolista toimitilahankkeiden osalta, joissa vuokravaikutus vuositasolla on enintään 200 000 euroa. Voimassaolevan toimitilajohtamisen mallin mukaisesti hallinnonalan keskusvirastot päättävät hankkeista sekä allekirjoittavat vuokrasopimukset enintään 200 000 euron hankkeiden osalta. Mikäli vuokravaikutus vuositasolla on yli 200 000 euroa, allekirjoittavat keskusvirastot vuokrasopimukset sen jälkeen, kun ministeriö on puoltanut hanketta. Toimitilajohtamisen roolit ja vastuut on tarkemmin kuvattu mm. Toimitilajohtamisen käsikirjaan (2013), joka pohjautuu hallinnonalan toimitilastrategian linjauksiin. Koska uusi taloussääntö ei koske enää keskusvirastojohtoisia sektoreita ja kyseinen toimitila-asia on jo määritelty toisaalla, ei ole perusteita ottaa asiaa talousääntöön. Lisäksi muutoksia on tehty taloushallinnon tehtävien talousyksikköön keskittämisen johdosta ja täsmennyksiä valtioneuvoston hallintoyksikön vastuulla olevien tehtävien johdosta. Valtion yhteisten talous- ja henkilöstöhallinnon prosessien käyttöönoton johdosta on tehty muutoksia matkamääräyksiin, hankinnasta maksuun prosessin mukaiseen menojen hyväksyntään ja oikeudenkäyntikulujen maksatustapaan. Yksittäisiä täsmennyksiä on tehty myös henkilökunnan muistamiseen ja tileistä poistamiseen. Oikeusministeriön kirjanpitoyksikön tuloja ei ole tarkoituksenmukaista kerätä käteiskassoihin. Laskutusta ainoana tulojen keräämisen tapana tukee myös vuoden 2016 alusta voimaan tulleet maksuasetukset. Poikkeustilanteita varten käteinen menoja varten on jatkossakin kuitenkin mahdollista ja taloussääntöön on lisätty käteisennakkoon liittyvät kohdat. Taloussääntöön on muutettu menojen hyväksymistä koskevia kohtia. Viraston päällikön lisäksi menot voisi jatkossa hyväksyä hänen määräämänsä henkilö. Ministeriön osastopäällikön tai erillisyksikön päällikön ollessa poissa, hallintojohtaja tai hänen määräämänsä hallintoyksikön henkilö voi toimia osaston tai erillisyksikön hyväksyjän sijaisena. Lisäksi on täsmennetty, että tarvittaessa talousjohtaja voi hyväksyä kirjanpitoyksikön menoja. Samma publikation på svenska 44/2016