Edunvalvojan palkkio. Asetusehdotus
oikeusministeriö
21.06.2012
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 38/2012This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-219-4Tiivistelmä
Oikeusministeriö on antanut 19.10.1999 ohjeen holhoustoimilain mukaisen edun-valvojan palkkio määräytymisestä. Ohjetta on tarkastettu euroon siirtymisen johdosta vuonna 2001 (OM 3927/3372001). Holhoustoimilakia muutettiin vuonna 2011 ja tässä yhteydessä muutettiin myös edunvalvojan palkkiota säätelevää lain 44 §:ää. Pykälään otettiin palkkion perimiseen vaikuttavien tulojen ja varojen vähimmäismäärät. Muutoin palkkion suuruudesta tulee säätää valtioneuvoston asetuksella. Oikeusministeriö asetti 12.12.2011 työryhmän laatimaan ehdotuksen edunvalvojan palkkioasetukseksi, jonka on määrä tulla voimaan 1.1.2013.
Työryhmä esittää, että edunvalvojan palkkio muodostuisi edelleen perusmaksusta ja lisämaksuista. Perusmaksu olisi kuitenkin kaksiportainen riippuen päämiehen tuloista ja varallisuudesta. Esityksessä pyritään yhdenmukaistamaan niitä palkkion määräytymisen perusteita, joita on nyt voitu tulkita eri tavalla. Ehdotus sisältää edelleen palkkiorajoittimen, jonka mukaan palkkio voi olla enintään 18 % päämiehen laskennallisesta vuositulosta.
Työryhmä suosittaa, että jatkossa palkkion rakennetta arvioidaan uudelleen niin, että palkkion suuruus voitaisiin määritellä entistä yksinkertaisemmalla ja selkeämmällä tavalla. Siihen on paremmat mahdollisuudet, kun käyttöön saadaan valtion oikeusaputoimistoista uuden asianhallintaohjelman avulla yksityiskohtaisempaa tilastoaineistoa nyt esitettyjen ja mahdollisten rakenteellisten muutosten vaikutuksista päämiehille ja edunvalvojille.
Työryhmä esittää, että edunvalvojan palkkio muodostuisi edelleen perusmaksusta ja lisämaksuista. Perusmaksu olisi kuitenkin kaksiportainen riippuen päämiehen tuloista ja varallisuudesta. Esityksessä pyritään yhdenmukaistamaan niitä palkkion määräytymisen perusteita, joita on nyt voitu tulkita eri tavalla. Ehdotus sisältää edelleen palkkiorajoittimen, jonka mukaan palkkio voi olla enintään 18 % päämiehen laskennallisesta vuositulosta.
Työryhmä suosittaa, että jatkossa palkkion rakennetta arvioidaan uudelleen niin, että palkkion suuruus voitaisiin määritellä entistä yksinkertaisemmalla ja selkeämmällä tavalla. Siihen on paremmat mahdollisuudet, kun käyttöön saadaan valtion oikeusaputoimistoista uuden asianhallintaohjelman avulla yksityiskohtaisempaa tilastoaineistoa nyt esitettyjen ja mahdollisten rakenteellisten muutosten vaikutuksista päämiehille ja edunvalvojille.