Oikeusministeriön hallinnonalan tietohallintostrategia 2012–2017. Teknologiasta vaikuttavaksi osaksi toimintaa
oikeusministeriö
16.02.2012
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 7/2012This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-178-4Tiivistelmä
Oikeusministeriön toimintastrategiassa 2011-2016 on asetettu tavoitteeksi, että tietotekniikan mahdollisuudet on hyödynnettävä ja määritelty tietotekniikan hyödyntämiseen liittyvät kehittämisalueet. Toimintastrategian pohjalta oikeusministeriön hallinnonalalle on valmisteltu tietohallintostrategia vuosille 2012-2017 laajassa yhteistyössä hallinnonalan toimijoiden kesken.
Tietohallintostrategia pohjautuu ICT:llä tapahtuvan arvonluonnin kaksijakoisuuteen: toisaalla arvoa luodaan tehostamalla organisaation ydintoimintoja, toisaalla arvoa luodaan tehostamalla ICT toimintoa itseään. Tavoitetilassa hallinnonalan tietohallinto tuntee ydintoiminnan tavoitteet sekä edistää organisaation tuloksellista toimintaa, oikeusturvaa ja oikeusvarmuutta tiiviissä yhteistyössä tilaajaorganisaatioiden kanssa; samalla tietohallinto tuottaa asiantuntevasti, laadukkaasti ja kustannustehokkaasti hallinnonalan tarpeita vastaavat ICT-palvelut.
Tavoitetilaan päästään neljän strategisen painopistealueen kautta. Nämä ovat ydintoimintalähtöinen tietojenkäsittelyn kehittäminen, tilaaja- ja asiakaslähtöisen toimintamalli, palveluiden tuotteistaminen sekä ICT-henkilöstön samoin kuin tilaaja- ja loppukäyttäjäosaamisen kehittäminen.
Tietohallintostrategia pohjautuu ICT:llä tapahtuvan arvonluonnin kaksijakoisuuteen: toisaalla arvoa luodaan tehostamalla organisaation ydintoimintoja, toisaalla arvoa luodaan tehostamalla ICT toimintoa itseään. Tavoitetilassa hallinnonalan tietohallinto tuntee ydintoiminnan tavoitteet sekä edistää organisaation tuloksellista toimintaa, oikeusturvaa ja oikeusvarmuutta tiiviissä yhteistyössä tilaajaorganisaatioiden kanssa; samalla tietohallinto tuottaa asiantuntevasti, laadukkaasti ja kustannustehokkaasti hallinnonalan tarpeita vastaavat ICT-palvelut.
Tavoitetilaan päästään neljän strategisen painopistealueen kautta. Nämä ovat ydintoimintalähtöinen tietojenkäsittelyn kehittäminen, tilaaja- ja asiakaslähtöisen toimintamalli, palveluiden tuotteistaminen sekä ICT-henkilöstön samoin kuin tilaaja- ja loppukäyttäjäosaamisen kehittäminen.