Rikosrekisteritietojen säilyttäminen ja luovuttaminen EU:n jäsenvaltioiden välillä
oikeusministeriö
17.08.2011
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 31/2011This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-139-5Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 1.9.2010 työryhmän, jonka tehtäväksi annettiin laatia ehdotus Euroopan unionin jäsenvaltioiden välisen rikosrekisteritietojen vaihdon järjestämisestä tehdyn neuvoston puitepäätöksen (rikosrekisteripuitepäätös) ja eurooppalaisen rikosrekisterijärjestelmän (ECRIS) perustamisesta tehdyn neuvoston päätöksen (ECRIS-päätös) täytäntöönpanemiseksi.
Rikosrekisteripuitepäätöksen täytäntöönpanemiseksi mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi laki rikosrekisteritietojen säilyttämisestä ja luovuttamisesta Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä (EU-rikosrekisterilaki). ECRIS-päätös ei edellytä lainsäädäntötoimia. Päätöksellä on perustettu sähköinen tietojenvaihtojärjestelmä rikosrekisteripuitepäätöksessä tarkoitettua yhteistyötä varten.
EU-rikosrekisterilaki sisältäisi puitepäätöksessä edellytetyt säännökset rikosrekisteritietojen vaihdosta. Laissa säädettäisiin rekisteriin merkittyjen rikostuomioita koskevien tietojen säilyttämisestä ja luovuttamisesta Suomen ja muiden jäsenvaltioiden välillä.
Voimassaolevaa järjestelmää vastaisi se, että rikosrekisteritiedot tulisi toimittaa siihen jäsenvaltioon, jonka kansalainen tuomittu on. Muutos aikaisempaan verrattuna olisi se, että rikosrekisteritiedot olisi tuomitun kansalaisuusvaltiossa säilytettävä muiden jäsenvaltioiden oikeusapupyyntöjä varten sellaisina kuin tuomiovaltio on ne kansalaisuusvaltioon toimittanut. Tämä velvoite esitetään toteutettavaksi säännöksillä säilytysrekisteristä, joka perustettaisiin puitepäätöksessä tarkoitettuja rikosrekisteritietojen luovutustilanteita silmällä pitäen. Kansallista rikosrekisterijärjestelmää ei ehdoteta muutettavaksi.
Lakiin otettaisiin säännökset myös tuomioistuimen määräämiä sakkorangaistuksia koskevien tietojen luovuttamisesta tuomitun kansalaisuusvaltioon. Myöskään sakkorekisteriin merkittyjen tietojen osalta kansallista järjestelmää ei mietinnössä ehdoteta muutettavaksi.
Laki sisältäisi lisäksi säännökset yksittäisiin pyyntöihin perustuvasta rikostuomioita koskevien tietojen luovuttamisesta Suomen ja muiden jäsenvaltioiden välillä. Tietoja luovutettaisiin rikosasian käsittelyä varten. Laki mahdollistaisi rikostuomioita koskevien tietojen luovuttamisen toiseen jäsenvaltioon myös yksityisen henkilön omia rikosrekisteritietojaan koskevan pyynnön täyttämiseksi.
Puitepäätöksessä tarkoitettu tietojenvaihto tapahtuisi jäsenvaltioiden keskusviranomaisten välityksellä. Suomessa keskusviranomaisena toimisi oikeusrekisterikeskus, jolla nykyisinkin on keskeinen asema jäsenvaltioiden välisessä rikosrekisteritietojen vaihtoon liittyvässä yhteistyössä.
Rikosrekisteripuitepäätöksen täytäntöönpanemiseksi mietinnössä ehdotetaan lisäksi muutettaviksi kansainvälisestä oikeusavusta rikosasioissa annettua lakia sekä rikosrekisterilakia.
Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 27 päivänä huhtikuuta 2012, jolloin puitepäätös on viimeistään pantava jäsenvaltioissa täytäntöön.
Rikosrekisteripuitepäätöksen täytäntöönpanemiseksi mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi laki rikosrekisteritietojen säilyttämisestä ja luovuttamisesta Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä (EU-rikosrekisterilaki). ECRIS-päätös ei edellytä lainsäädäntötoimia. Päätöksellä on perustettu sähköinen tietojenvaihtojärjestelmä rikosrekisteripuitepäätöksessä tarkoitettua yhteistyötä varten.
EU-rikosrekisterilaki sisältäisi puitepäätöksessä edellytetyt säännökset rikosrekisteritietojen vaihdosta. Laissa säädettäisiin rekisteriin merkittyjen rikostuomioita koskevien tietojen säilyttämisestä ja luovuttamisesta Suomen ja muiden jäsenvaltioiden välillä.
Voimassaolevaa järjestelmää vastaisi se, että rikosrekisteritiedot tulisi toimittaa siihen jäsenvaltioon, jonka kansalainen tuomittu on. Muutos aikaisempaan verrattuna olisi se, että rikosrekisteritiedot olisi tuomitun kansalaisuusvaltiossa säilytettävä muiden jäsenvaltioiden oikeusapupyyntöjä varten sellaisina kuin tuomiovaltio on ne kansalaisuusvaltioon toimittanut. Tämä velvoite esitetään toteutettavaksi säännöksillä säilytysrekisteristä, joka perustettaisiin puitepäätöksessä tarkoitettuja rikosrekisteritietojen luovutustilanteita silmällä pitäen. Kansallista rikosrekisterijärjestelmää ei ehdoteta muutettavaksi.
Lakiin otettaisiin säännökset myös tuomioistuimen määräämiä sakkorangaistuksia koskevien tietojen luovuttamisesta tuomitun kansalaisuusvaltioon. Myöskään sakkorekisteriin merkittyjen tietojen osalta kansallista järjestelmää ei mietinnössä ehdoteta muutettavaksi.
Laki sisältäisi lisäksi säännökset yksittäisiin pyyntöihin perustuvasta rikostuomioita koskevien tietojen luovuttamisesta Suomen ja muiden jäsenvaltioiden välillä. Tietoja luovutettaisiin rikosasian käsittelyä varten. Laki mahdollistaisi rikostuomioita koskevien tietojen luovuttamisen toiseen jäsenvaltioon myös yksityisen henkilön omia rikosrekisteritietojaan koskevan pyynnön täyttämiseksi.
Puitepäätöksessä tarkoitettu tietojenvaihto tapahtuisi jäsenvaltioiden keskusviranomaisten välityksellä. Suomessa keskusviranomaisena toimisi oikeusrekisterikeskus, jolla nykyisinkin on keskeinen asema jäsenvaltioiden välisessä rikosrekisteritietojen vaihtoon liittyvässä yhteistyössä.
Rikosrekisteripuitepäätöksen täytäntöönpanemiseksi mietinnössä ehdotetaan lisäksi muutettaviksi kansainvälisestä oikeusavusta rikosasioissa annettua lakia sekä rikosrekisterilakia.
Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 27 päivänä huhtikuuta 2012, jolloin puitepäätös on viimeistään pantava jäsenvaltioissa täytäntöön.