Tutkintavankeusolosuhteiden parantaminen
oikeusministeriö
22.11.2010
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 81/2010This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-073-2Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 11.2.2009 työryhmän, jonka tehtävänä oli selvittää tutkintavankien sijoittamiseen ja kohteluun liittyviä kysymyksiä. Työryhmän tehtävänä oli erityisesti selvittää keinoja tutkintavankien määrän vähentämiseksi poliisin tiloissa; pohtia keinoja, joilla voitaisiin parantaa poliisin tiloissa säilytettävien tutkintavankien olosuhteita, kuten mahdollisuuksia osallistua toimintoihin ja ulkoiluun ja saada terveydenhuoltopalveluja; tutkia keinoja, joilla tutkintavangin tekemäksi epäillyn rikoksen tutkintavastuu ja vastuu tutkintavangin säilyttämisestä voitaisiin nykyistä paremmin eriyttää poliisin toiminnassa; sekä tehdä ehdotukset tarpeellisista toiminnallisista ja lainsäädännöllisistä muutoksista.
Työryhmä on jakanut ehdotuksensa välttämättömiin ja suositeltaviin toimenpiteisiin. Työryhmä ehdottaa, että paloturvallisuus poliisin säilytystiloissa saatetaan viipymättä pelastuslainsäädännön edellyttämälle tasolle. Työryhmä ehdottaa myös, että tutkintavankien säilytystä keskitetään nykyistä harvemmille poliisiasemille ja nämä tilat poliisivankiloissa peruskorjataan lainsäädännön vaatimukset täyttäviksi. Työryhmä ehdottaa lisäksi, että erityisesti naistutkintavangeille tarkoitettujen tilojen suunniteltua peruskorjausta nopeutettaisiin. Ihmisoikeuksien valvontaelinten suositusten totuttamiseksi työryhmä ehdottaa myös lain muuttamista siten, että tutkintavanki siirrettäisiin poliisin tiloista vankilaan nykyistä nopeammin. Tämä lisäisi tutkintavankien määrää vankiloissa työryhmän arvion mukaan keskimäärin 20-35 vangilla päivässä. Tutkintavankien määrän nousu vankiloissa edellyttäisi, että heidän sijoittamisensa vankiloihin selvitettäisiin kokonaisuudessaan uudelleen. Samalla yhteydenpitorajoitusten täytäntöönpanoa tulisi tehostaa ja kuulustelutiloja vankiloissa parantaa. Työryhmä katsoo myös, että Euroopan neuvoston kidutuksen ja epäinhimillisen kohtelun tai rangaistuksen estämiseksi toimivan komitean (CPT) vaatimus esitutkintavastuun ja säilytysvastuun erottelusta täytyy toteuttaa tutkintavangin oikeuksien turvaamiseksi.
Mietintöön sisältyy myös useita muita ehdotuksia ja suosituksia, jotka on koottu tiivistelmäksi mietinnön alkuun.
Työryhmä on jakanut ehdotuksensa välttämättömiin ja suositeltaviin toimenpiteisiin. Työryhmä ehdottaa, että paloturvallisuus poliisin säilytystiloissa saatetaan viipymättä pelastuslainsäädännön edellyttämälle tasolle. Työryhmä ehdottaa myös, että tutkintavankien säilytystä keskitetään nykyistä harvemmille poliisiasemille ja nämä tilat poliisivankiloissa peruskorjataan lainsäädännön vaatimukset täyttäviksi. Työryhmä ehdottaa lisäksi, että erityisesti naistutkintavangeille tarkoitettujen tilojen suunniteltua peruskorjausta nopeutettaisiin. Ihmisoikeuksien valvontaelinten suositusten totuttamiseksi työryhmä ehdottaa myös lain muuttamista siten, että tutkintavanki siirrettäisiin poliisin tiloista vankilaan nykyistä nopeammin. Tämä lisäisi tutkintavankien määrää vankiloissa työryhmän arvion mukaan keskimäärin 20-35 vangilla päivässä. Tutkintavankien määrän nousu vankiloissa edellyttäisi, että heidän sijoittamisensa vankiloihin selvitettäisiin kokonaisuudessaan uudelleen. Samalla yhteydenpitorajoitusten täytäntöönpanoa tulisi tehostaa ja kuulustelutiloja vankiloissa parantaa. Työryhmä katsoo myös, että Euroopan neuvoston kidutuksen ja epäinhimillisen kohtelun tai rangaistuksen estämiseksi toimivan komitean (CPT) vaatimus esitutkintavastuun ja säilytysvastuun erottelusta täytyy toteuttaa tutkintavangin oikeuksien turvaamiseksi.
Mietintöön sisältyy myös useita muita ehdotuksia ja suosituksia, jotka on koottu tiivistelmäksi mietinnön alkuun.