Yhdessä tuumin kohti turvallisempaa liikkumista : Loimaan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma
Heltimo, Juha; Lautala, Mikko; Klang, Jaakko (2012-12)
Heltimo, Juha
Lautala, Mikko
Klang, Jaakko
Varsinais-Suomen ELY-keskus
12 / 2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-257-679-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-257-679-8
Tiivistelmä
Loimaan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma on laadittu seudun kuntien ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhteistyönä. Liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteena on edistää kokonaisvaltaisella tavalla nykyistä vastuullisempaa ja turvallisuushakuisempaa liikkumista seudulla. Suunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä pyritään merkittävästi vähentämään seudulla tapahtuvien liikennekuolemien ja liikenteessä loukkaantuneiden määrää. Tavoitteena on myös edistää nykyistä kestävämpää liikkumista, jolla terveys- ja ympäristövaikutusten ohella on myönteinen vaikutus myös liikenneturvallisuuskehitykseen.
Loimaan seudulla tapahtuu vuosittain keskimäärin viisi kuolemaan ja 70 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta. Asukaslukuun suhteutettuna Loimaan seudulla tapahtuu selvästi enemmän henkilövahinko-onnettomuuksia kuin maakunnassa tai koko maassa keskimäärin. Myös liikenneonnettomuuksien vakavuusaste on maakunnan ja koko maan keskitasoa korkeampi. Kulkutavoittain tarkasteltuna korostuvat erityisesti henkilöauto-onnettomuudet. Liikennekuolemista peräti kolme neljäsosaa on tapahtunut autoilijoille. Ikäryhmittäin tarkasteltuna suurin onnettomuusriski on 15–24-vuotiailla, jotka muodostavat seudun liikenteen uhreista 39 prosenttia (ikäryhmän osuus seudun väestöstä on 11 prosenttia). Liikenneonnettomuuksista aiheutuu seudun kunnille vuosittain lähes kahdeksan miljoonan euron kustannukset – yli 200 euroa asukasta kohden.
Nykytilan kuvausten pohjalta ja valtakunnalliset linjaukset huomioiden seudun liikenneturvallisuustyölle on asetettu pitkän aikavälin visio, määrälliset liikenneonnettomuuksien vähentämistavoitteet sekä lähivuosien toimintaa suuntaavat kärkitehtävät. Tavoitteiden mukaan seudun liikennekuolemien määrän tulee vähentyä nykyisestä viidestä hengestä1-2 henkeen vuoteen 2020 mennessä. Loukkaantumisten määrän tulee vähentyä nykyisestä 95 henkilöstä vähintään 71 henkilöön vuoteen 2020 mennessä (-25 %).
Suunnitelmassa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen pyritään monipuolisen ja toimien vaikuttavuuden perusteella kohdennetun toimenpidejoukon keinoin sekä kehittämällä eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja työnjakoa toimenpiteiden edistämisessä. Suunnitelmassa on esitetty 14 kärkitehtäväkokonaisuutta, joihin toiminta tulee vaikuttavuuden perusteella ensisijaisesti kohdistaa.
Suunnitelman vaikutustenarvioinnin perusteella voidaan todeta, että keinot asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi ovat olemassa, mutta tavoitteisiin pääseminen edellyttää erittäin suuria panostuksia kaikilla liikenneturvallisuustyön osa-alueilla, ja erityisesti liikennekäyttäytymiseen ja yhteistyöhön kohdistuvien toimenpiteiden osalta. Liikennekuolemien puolittamisen tavoite nykytasosta vuoteen 2020 on tehtyjen tarkastelujen perusteella mahdollista. Myös loukkaantumisten määrän vähentäminen on saavutettavissa esitetyin toimenpitein. Trafiksäkerhetsprogrammet för Loimaaregionen har utarbetats i samråd mellan regionens kommuner och NTM-centralen i Egentliga Finland. Trafiksäkerhetsprogrammet har som syfte att på en helhets betonat sätt främja en trafik i regionen som är mera ansvarstagande och understryker större säkerhet än vad som nu är fallet. Strävan är att med de åtgärder som framförs i planen minska antalet döda och skadade i trafiken i regionen i betydande mån. Ett mål är också att främja sätt att ta sig fram som är hållbarare än i nuläget, vilket utöver hälsooch miljöeffekterna också skulle påverka trafiksäkerheten positivt.
I Loimaaregionen inträffar årligen fem trafikolyckor med dödlig utgång och 70 olyckor där människor skadas. I relation till befolkningstalet sker det klart mera olyckor med personskador i Loimaaregionen än i landskapet eller i hela landet i medeltal. Också trafikolyckornas allvarlighetsgrad är större än i landskapet och i hela landet i medeltal. När olyckorna granskas utgående från färdsättet framträder särskilt personbilarna. Av trafikolyckorna med dödlig utgång har till och med tre fjärdedelar skett inom bilismen. Ur åldersperspektivet sett är olycksrisken störst för 15–24-åringarna som utgör 39 procent av olycksoffren (åldersgruppen är 11 procent av regionens befolkning). Trafikolyckorna orsakar årligen kostnader på närmare åtta miljoner euro för kommunerna i regionen – över 200 euro per invånare.
Utgående från beskrivningar av nuläget och med beaktande av linjedragningarna på riksnivå har en vision för trafiksäkerhetsarbetet i regionen ställts upp med målet att minska antalet trafikolyckor samt med spetsuppgifter som styr verksamheten under de närmaste åren. Antalet trafikolyckor med dödlig utgång i regionen ska enligt målen minska från nuvarande fem personer till 1-2 personer fram till år 2020. Antalet skadade ska fram till år 2020 minska från nuvarande 95 personer till 71 personer (-25 %).
För att nå de mål som uppsatts i planen vidtas mångsidiga och riktade åtgärdskluster som utgår från åtgärdernas effektivitet samt utvecklas samarbetet och arbetsfördelningen mellan olika aktörer för att främja åtgärderna. I planen presenteras 14 spetsuppgiftshelheter som utgående från sin effektivitet ska vara de främsta föremålen för verksamheten.
Utgående från konsekvensbedömningen av planen kan konstateras att medlen för att nå målen finns, men att det kräver synnerligen stora insatser från alla delområden i trafiksäkerhetsarbetet och i synnerhet när det gäller åtgärder för att förbättra trafikbeteendet och samarbetet, för att målen ska kunna nås. En halvering av antalet dödsfall i trafiken jämfört med nuläget är möjlig enligt de undersökningar som gjorts. Också minskningen av antalet skadade i trafiken kan uppnås med hjälp av de åtgärder som presenteras. The traffic safety plan for the Loimaa region is compiled in cooperation with municipalities of the region and the ELY Centre Southwest Finland. The goal of the traffic safety plan is to promote more responsible and safety-conscious traffic in a comprehensive manner in the region. The measures listed in the plan aim to decrease significantly the number of traffic casualties and deaths in the traffic of the region. The goal is also to promote more sustainable traffic than now which will have also a positive effect both on the development of the traffic safety as well as the health and environmental effects.
In average, there are five accidents leading to death and 70 accidents with personal injuries in the Loimaa region annually. Proportioned with the population, there are clearly more personal injury accidents in the Loimaa region than in the province or in the whole country in average. Also, the severity of the traffic accidents is higher than the average of the province and the whole country. When analyzing the methods of transportation, especially car accidents are emphasized. Even three fourths of the deaths in traffic happen to car drivers. When analyzing the age groups, the largest accident risk is among 15–24 year olds, who form 39 percent of the traffic casualties in the region (the share of the age group of the population in the region is 11 percent). The traffic accidents cause costs of nearly eight million euros for the municipalities of the region annually – more than 200 euros per capita.
Based on the description of the current status and regarding the national alignments, the traffic safety work of the region has a long-term vision, quantitative reduction goals of the traffic accidents and the main tasks guiding the activities of the future years. According to the goals, the number of traffic deaths in the region shall decrease from the current five persons to 1-2 persons by 2020. The number of accidents shall decrease from the current 95 person to at least 71 persons by 2020 (-25 %).
The goals set in the plan can be reached in means of diverse measures that are focused based on the efficiency of the operations and developing the cooperation and the distribution of work between different operators in promoting the measures. The plan introduces 14 main task entities, on which the operation shall be focused based on the efficiency.
Based on the evaluation of effects of the plan it can be stated, that the means to reach the goals exist but reaching them requires major investments on all areas of the traffic safety work, and in particular, the measures focusing on the traffic behavior and cooperation.
The goal of halving the traffic deaths from the current level by 2020 is possible based on the reviews. Also halving the number of accidents can be reached with the measures presented.
Loimaan seudulla tapahtuu vuosittain keskimäärin viisi kuolemaan ja 70 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta. Asukaslukuun suhteutettuna Loimaan seudulla tapahtuu selvästi enemmän henkilövahinko-onnettomuuksia kuin maakunnassa tai koko maassa keskimäärin. Myös liikenneonnettomuuksien vakavuusaste on maakunnan ja koko maan keskitasoa korkeampi. Kulkutavoittain tarkasteltuna korostuvat erityisesti henkilöauto-onnettomuudet. Liikennekuolemista peräti kolme neljäsosaa on tapahtunut autoilijoille. Ikäryhmittäin tarkasteltuna suurin onnettomuusriski on 15–24-vuotiailla, jotka muodostavat seudun liikenteen uhreista 39 prosenttia (ikäryhmän osuus seudun väestöstä on 11 prosenttia). Liikenneonnettomuuksista aiheutuu seudun kunnille vuosittain lähes kahdeksan miljoonan euron kustannukset – yli 200 euroa asukasta kohden.
Nykytilan kuvausten pohjalta ja valtakunnalliset linjaukset huomioiden seudun liikenneturvallisuustyölle on asetettu pitkän aikavälin visio, määrälliset liikenneonnettomuuksien vähentämistavoitteet sekä lähivuosien toimintaa suuntaavat kärkitehtävät. Tavoitteiden mukaan seudun liikennekuolemien määrän tulee vähentyä nykyisestä viidestä hengestä1-2 henkeen vuoteen 2020 mennessä. Loukkaantumisten määrän tulee vähentyä nykyisestä 95 henkilöstä vähintään 71 henkilöön vuoteen 2020 mennessä (-25 %).
Suunnitelmassa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen pyritään monipuolisen ja toimien vaikuttavuuden perusteella kohdennetun toimenpidejoukon keinoin sekä kehittämällä eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja työnjakoa toimenpiteiden edistämisessä. Suunnitelmassa on esitetty 14 kärkitehtäväkokonaisuutta, joihin toiminta tulee vaikuttavuuden perusteella ensisijaisesti kohdistaa.
Suunnitelman vaikutustenarvioinnin perusteella voidaan todeta, että keinot asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi ovat olemassa, mutta tavoitteisiin pääseminen edellyttää erittäin suuria panostuksia kaikilla liikenneturvallisuustyön osa-alueilla, ja erityisesti liikennekäyttäytymiseen ja yhteistyöhön kohdistuvien toimenpiteiden osalta. Liikennekuolemien puolittamisen tavoite nykytasosta vuoteen 2020 on tehtyjen tarkastelujen perusteella mahdollista. Myös loukkaantumisten määrän vähentäminen on saavutettavissa esitetyin toimenpitein.
I Loimaaregionen inträffar årligen fem trafikolyckor med dödlig utgång och 70 olyckor där människor skadas. I relation till befolkningstalet sker det klart mera olyckor med personskador i Loimaaregionen än i landskapet eller i hela landet i medeltal. Också trafikolyckornas allvarlighetsgrad är större än i landskapet och i hela landet i medeltal. När olyckorna granskas utgående från färdsättet framträder särskilt personbilarna. Av trafikolyckorna med dödlig utgång har till och med tre fjärdedelar skett inom bilismen. Ur åldersperspektivet sett är olycksrisken störst för 15–24-åringarna som utgör 39 procent av olycksoffren (åldersgruppen är 11 procent av regionens befolkning). Trafikolyckorna orsakar årligen kostnader på närmare åtta miljoner euro för kommunerna i regionen – över 200 euro per invånare.
Utgående från beskrivningar av nuläget och med beaktande av linjedragningarna på riksnivå har en vision för trafiksäkerhetsarbetet i regionen ställts upp med målet att minska antalet trafikolyckor samt med spetsuppgifter som styr verksamheten under de närmaste åren. Antalet trafikolyckor med dödlig utgång i regionen ska enligt målen minska från nuvarande fem personer till 1-2 personer fram till år 2020. Antalet skadade ska fram till år 2020 minska från nuvarande 95 personer till 71 personer (-25 %).
För att nå de mål som uppsatts i planen vidtas mångsidiga och riktade åtgärdskluster som utgår från åtgärdernas effektivitet samt utvecklas samarbetet och arbetsfördelningen mellan olika aktörer för att främja åtgärderna. I planen presenteras 14 spetsuppgiftshelheter som utgående från sin effektivitet ska vara de främsta föremålen för verksamheten.
Utgående från konsekvensbedömningen av planen kan konstateras att medlen för att nå målen finns, men att det kräver synnerligen stora insatser från alla delområden i trafiksäkerhetsarbetet och i synnerhet när det gäller åtgärder för att förbättra trafikbeteendet och samarbetet, för att målen ska kunna nås. En halvering av antalet dödsfall i trafiken jämfört med nuläget är möjlig enligt de undersökningar som gjorts. Också minskningen av antalet skadade i trafiken kan uppnås med hjälp av de åtgärder som presenteras.
In average, there are five accidents leading to death and 70 accidents with personal injuries in the Loimaa region annually. Proportioned with the population, there are clearly more personal injury accidents in the Loimaa region than in the province or in the whole country in average. Also, the severity of the traffic accidents is higher than the average of the province and the whole country. When analyzing the methods of transportation, especially car accidents are emphasized. Even three fourths of the deaths in traffic happen to car drivers. When analyzing the age groups, the largest accident risk is among 15–24 year olds, who form 39 percent of the traffic casualties in the region (the share of the age group of the population in the region is 11 percent). The traffic accidents cause costs of nearly eight million euros for the municipalities of the region annually – more than 200 euros per capita.
Based on the description of the current status and regarding the national alignments, the traffic safety work of the region has a long-term vision, quantitative reduction goals of the traffic accidents and the main tasks guiding the activities of the future years. According to the goals, the number of traffic deaths in the region shall decrease from the current five persons to 1-2 persons by 2020. The number of accidents shall decrease from the current 95 person to at least 71 persons by 2020 (-25 %).
The goals set in the plan can be reached in means of diverse measures that are focused based on the efficiency of the operations and developing the cooperation and the distribution of work between different operators in promoting the measures. The plan introduces 14 main task entities, on which the operation shall be focused based on the efficiency.
Based on the evaluation of effects of the plan it can be stated, that the means to reach the goals exist but reaching them requires major investments on all areas of the traffic safety work, and in particular, the measures focusing on the traffic behavior and cooperation.
The goal of halving the traffic deaths from the current level by 2020 is possible based on the reviews. Also halving the number of accidents can be reached with the measures presented.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]