Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kivivasara, Sami; Kallela, Jari; Pellikka, Riikka (2017-01-17)
Lataukset:
Kivivasara, Sami
Kallela, Jari
Pellikka, Riikka
Valtiovarainministeriö
17.01.2017
Julkaisusarja:
Valtiovarainministeriön julkaisu 4/2017This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-251-825-5Tiivistelmä
Nopeassa muutoksessa on pidettävä kiinni perusarvoista ja tavoitteista. Perustuslain periaatteet hyvästä hallinnosta eivät menetä merkitystään hallinnon digitalisoituessa. Hyvä hallinto on edelleen toimivan, vakaan ja avoimen yhteiskunnan edellytys ja samalla merkittävä kilpailukykytekijä. Se, miten periaatteet toteutuvat ja viedään käytäntöön, muuttuu teknologian kehittyessä. Julkinen hallinto on yhteisesti vastuussa prosessien asiakaslähtöisestä digitalisoinnista ja tehostamisesta. Yhteistyöhön perustuva rohkea palvelujen kehittäminen on legitiimi ja ainoa oikea tapa tehdä asioita. Kiihtyvä kehitys tulee mahdollistamaan paljon syvällisemmät toimintatapojen muutokset. Hallinto voi palvella paremmin kansalaisia ja yrityksiä. Julkinen hallinto takaa palvelut, ja samalla luo perustan, ekosysteemin, jonka avulla palveluntuottajat voivat toimia tehokkaasti. Digitalisaation hyödyntämisessä pitää lähteä siitä, että mahdollisimman moni asia hoituu automaattisesti taustalla. Tämä edellyttää merkittävää muutosta totuttuun tapaan, jossa yksi virasto hoitaa yhden asian alusta loppuun. Digitalisaatio muuttaa koko taloutta ja yhteiskunnan rakenteita yhtä radikaalisti kuin teollistuminen aikoinaan