SADe-ohjelman etäpalveluhankkeen loppuraportti
Valtiovarainministeriö
31.12.2015
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-251-743-2Tiivistelmä
Etäpalveluhanke on ollut osa SADe-ohjelmaa vuosina 2011–2015. Ohjelman tavoitteena oli tuottaa
asiakaslähtöisiä ja yhteentoimivia, julkisen sektorin kustannustehokkuutta ja laatua vahvistavia sähköisiä palvelukokonaisuuksia kansalaisten, yritysten ja viranomaisten käyttöön. Lähtökohtana on asiakkaan palvelutarpeiden toteuttaminen elämänkaaren eri vaiheissa ja tilanteissa hallinnonaloista ja
organisaatioiden rajoista riippumatta.
Etäpalveluhankkeen tarkoitus ja tehtävä oli luoda määritelty ja tuotteistettu etäpalvelukonsepti, jonka avulla voidaan saattaa mahdollisimman suuri määrä julkisia palveluja asiakkaiden saataville. Hankkeessa suunniteltavia etäpalvelukanavia oli kaksi: Yhteispalvelupisteiden ja Asiointipisteiden yhteydessä olevat Etäpalvelupisteet ja loppukäyttäjän omat vakioimattomat päätelaitteet, eli nk. kotikäyttö.
Hanke teki etäpalvelun käyttöönottoa varten käsikirjan, teknologiakatsauksen ja vaatimusmäärittelyn. Hanke teki myös esityksen kotikäyttöratkaisun toteutuksen jatkotoimenpiteistä. Hankkeessa toteutettiin myös ajanvarausjärjestelmä valtakunnalliseen käyttöön.
Tästä on hyvä kehittää lisää aidosti monikanavaista ja jopa kaikkikanavaista asiakaspalvelua julkiseen hallintoon, jossa eri kanavat täydentävät toisiaan ja tekevät asioinnista toimivampaa.
asiakaslähtöisiä ja yhteentoimivia, julkisen sektorin kustannustehokkuutta ja laatua vahvistavia sähköisiä palvelukokonaisuuksia kansalaisten, yritysten ja viranomaisten käyttöön. Lähtökohtana on asiakkaan palvelutarpeiden toteuttaminen elämänkaaren eri vaiheissa ja tilanteissa hallinnonaloista ja
organisaatioiden rajoista riippumatta.
Etäpalveluhankkeen tarkoitus ja tehtävä oli luoda määritelty ja tuotteistettu etäpalvelukonsepti, jonka avulla voidaan saattaa mahdollisimman suuri määrä julkisia palveluja asiakkaiden saataville. Hankkeessa suunniteltavia etäpalvelukanavia oli kaksi: Yhteispalvelupisteiden ja Asiointipisteiden yhteydessä olevat Etäpalvelupisteet ja loppukäyttäjän omat vakioimattomat päätelaitteet, eli nk. kotikäyttö.
Hanke teki etäpalvelun käyttöönottoa varten käsikirjan, teknologiakatsauksen ja vaatimusmäärittelyn. Hanke teki myös esityksen kotikäyttöratkaisun toteutuksen jatkotoimenpiteistä. Hankkeessa toteutettiin myös ajanvarausjärjestelmä valtakunnalliseen käyttöön.
Tästä on hyvä kehittää lisää aidosti monikanavaista ja jopa kaikkikanavaista asiakaspalvelua julkiseen hallintoon, jossa eri kanavat täydentävät toisiaan ja tekevät asioinnista toimivampaa.