Matalalentoverkosto : Selvitys toteuttamisvaihtoehdoista
Asanti, Teppo; Tuparinne, Samu; Rintala, Mikko; Pellinen, Ari; Romppanen, Jouni; Ranta, Jouko; Stenberg, Esa; Kauhanen, Roope; Leivo, Markus; Keski-Jaskari, Jukka; Kelhälä, Tero; Kauppinen, Jaakko; Vierola, Veikko; Sirkkola, Matti; Suominen, Ville (2021-09-22)
Asanti, Teppo
Tuparinne, Samu
Rintala, Mikko
Pellinen, Ari
Romppanen, Jouni
Ranta, Jouko
Stenberg, Esa
Kauhanen, Roope
Leivo, Markus
Keski-Jaskari, Jukka
Kelhälä, Tero
Kauppinen, Jaakko
Vierola, Veikko
Sirkkola, Matti
Suominen, Ville
Toimittaja:
Kankare, Suvi
Widerholm, Krista
Liikenne- ja viestintäministeriö
22.09.2021
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2021:26This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-718-1Tiivistelmä
Matalalentoverkostossa on kyse satelliittipaikannukseen perustuvasta reittiverkostosta sekä mittarilähestymismenetelmistä, jotka mahdollistaisivat tehokkaan lentotoiminnan myös näkösääolosuhteita huonommissa sääolosuhteissa. Matalalentoverkosto koostuisi kahdesta toisiinsa liittyvästä kokonaisuudesta; reittiverkostosta koko valtakunnan alueella sekä lähestymismenetelmistä valituille lentopaikoille.
Tarve matalalentoverkoston perustamiseen Suomeen on tullut viranomaistoimijoilta, jotka näkevät verkostolle voimakkaan yhteiskunnallisen tarpeen. Näiden lisäksi on tunnistettu yleisilmailun kiinnostus mittarilentotoimintaan valvomattomilla lentopaikoilla. Yleistä kansainvälisesti määriteltyä konseptia matalalentoverkostosta ei ole, joten kansallisesti voidaan tiettyjen reunaehtojen puitteissa arvioida mahdollisimman tarkoituksenmukainen malli. Selvityksen aikana tehtiin yleisen tason turvallisuusvaikutusten arviointi, joka pohjautuu Eurocontrolin tekemiin kahteen yleistason turvallisuustarkasteluun koskien erikseen matalalentoreittiverkostoa ja lähestymismenetelmiä. Tässä tarkastelussa ei ilmennyt kynnyskysymyksiä hankkeen toteutukselle.
Tämä selvitys kuvaa kartoitetut toteuttamisvaihtoehdot. Selvityksen tehnyt työryhmä suosittelee perustettavaksi Suomeen ensivaiheessa viranomaiskäyttöistä, asteittain laajennettavaa matalalentoverkostoa. Reittiverkosto olisi yksinomaan helikoptereille ja lähestymismenetelmät tarpeen mukaan myös lentokoneille. Alailmatilaan odotetaan kohdistuvan tulevina vuosina useita muutoksia ja matalalentoverkosto toteutuessaan olisi näistä yksi keskeisiä.
Tarve matalalentoverkoston perustamiseen Suomeen on tullut viranomaistoimijoilta, jotka näkevät verkostolle voimakkaan yhteiskunnallisen tarpeen. Näiden lisäksi on tunnistettu yleisilmailun kiinnostus mittarilentotoimintaan valvomattomilla lentopaikoilla. Yleistä kansainvälisesti määriteltyä konseptia matalalentoverkostosta ei ole, joten kansallisesti voidaan tiettyjen reunaehtojen puitteissa arvioida mahdollisimman tarkoituksenmukainen malli. Selvityksen aikana tehtiin yleisen tason turvallisuusvaikutusten arviointi, joka pohjautuu Eurocontrolin tekemiin kahteen yleistason turvallisuustarkasteluun koskien erikseen matalalentoreittiverkostoa ja lähestymismenetelmiä. Tässä tarkastelussa ei ilmennyt kynnyskysymyksiä hankkeen toteutukselle.
Tämä selvitys kuvaa kartoitetut toteuttamisvaihtoehdot. Selvityksen tehnyt työryhmä suosittelee perustettavaksi Suomeen ensivaiheessa viranomaiskäyttöistä, asteittain laajennettavaa matalalentoverkostoa. Reittiverkosto olisi yksinomaan helikoptereille ja lähestymismenetelmät tarpeen mukaan myös lentokoneille. Alailmatilaan odotetaan kohdistuvan tulevina vuosina useita muutoksia ja matalalentoverkosto toteutuessaan olisi näistä yksi keskeisiä.