Liikenteen palveluistumisen vaikutukset liikenteen kasvihuonekaasupäästöihin
Sihvola, Teemu; Moilanen, Paavo; Blomqvist, Petri; Liimatainen, Heikki; Kujala, Rainer (2021-09-15)
Sihvola, Teemu
Moilanen, Paavo
Blomqvist, Petri
Liimatainen, Heikki
Kujala, Rainer
Liikenne- ja viestintäministeriö
15.09.2021
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2021:25Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-674-0Tiivistelmä
Työn tavoitteena on ollut selvittää liikenteen palveluistumisen potentiaali liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä osana fossiilittoman liikenteen tiekartan toista vaihetta. Työssä on muodostettu skenaarioita siitä, kuinka liikenteen palveluistumisen eri muodot otetaan käyttöön eri alueilla ja kuinka ne vaikuttavat palveluiden tarjontaan ja sitä kautta palveluiden hintaan ja palvelutasoon ja edelleen autonomistukseen. Työn päätutkimusmenetelmänä skenaarioita on tarkasteltu Liikenne- ja viestintäviraston koko Suomen kattavalla maankäytön ja liikkumisen mallijärjestelmällä huomioiden sen, että liikenteen palveluistuminen sisältää uudenlaisia käyttäytymismalleja, joita nykyiset liikennemallit eivät sellaisenaan pysty täysin kuvaamaan. Työssä tehtyjen mallinnusten mukaan liikenteen oletettu palveluistuminen vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä noin 80 000 tonnia vuonna 2030. Mikäli liikkumispalveluissa käytettävät ajoneuvot sähköistyvät yksityisautoilua nopeammin, on mallinnusten perusteella mahdollista vähentää liikenteen palveluistumisella vuosittaisia kasvihuonekaasupäästöjä 260 000–300 000 tonnia jo vuonna 2030. Vuonna 2045 liikenteen palveluistuminen on tehostunut erityisesti autonomisen liikenteen myötä, jolloin liikenteen palveluistuminen vähentää tehtyjen mallinnusten perusteella vuosittaisia kasvihuonekaasupäästöjä noin 580 000 tonnia.