Selvitys automaattiajamisen edellyttämistä tiedoista ja kehittämistarpeista
Laakso, Juha; Vesanto, Aleksi; Ritari, Jarno (2018-01-25)
Laakso, Juha
Vesanto, Aleksi
Ritari, Jarno
Liikenne- ja viestintäministeriö
25.01.2018
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 19/2017This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-544-6Tiivistelmä
Selvityksen tarkoituksena on kuvata tieliikenteen automaattiajamisen tietotarpeet ja niihin liittyvät kehitystarpeet siltä osin, kuin kyseessä ovat julkisen sektorin lähteistä julkisesti saatavilla olevat tietolajit. Tiedonhankintamenetelminä olivat kirjallisuusselvitys, tekijän sisäiset työpajat, nykyisten tietosisältöjen inventointi ja asiantuntijoiden haastattelut.
Fyysisen infrastruktuurin omistajien on syytä pitää huolta myös digitaalisesta infrastruktuuristaan paitsi omiin tienpidon ja liikenteenhallinnan tarpeisiinsa, myös liikkujien, ml. automaattiajamisen tarpeisiin. On pidettävä mielessä, että automaatiotason 3 sujuva automaattiajaminen vaatii paljon digitaaliselta infrastruktuurilta ja, että tason 3 ajoneuvot yleistyvät pian.
Suomessa julkisesti saatavilla olevien tietojen kattavuus on melko hyvä. Merkittävimpiä puuttuvia kokonaisuuksia ovat mm. liikenteen valo-ohjausjärjestelmien ajantasainen data, useimpien kaupunkien sisäiset liikennetiedotteet sekä kaupunkien liikennemerkkien osoittamien kieltojen ja rajoitusten vaikutusalueet koneluettavassa muodossa. Automaattiajamisen edellytysten parantamiseksi merkittävää kehitystä pitää tapahtua myös nykyisin saatavilla olevien tietolajien tarkkuudessa ja ajantasaisuudessa, eli varsinkin informaation luomisen ja sen ylläpidon prosesseissa. Automaattiajamisen tuomia erityispiirteitä koskeva keskustelu sekä tiedon laatua ylläpitävien prosessien parantaminen voidaan aloittaa heti
Fyysisen infrastruktuurin omistajien on syytä pitää huolta myös digitaalisesta infrastruktuuristaan paitsi omiin tienpidon ja liikenteenhallinnan tarpeisiinsa, myös liikkujien, ml. automaattiajamisen tarpeisiin. On pidettävä mielessä, että automaatiotason 3 sujuva automaattiajaminen vaatii paljon digitaaliselta infrastruktuurilta ja, että tason 3 ajoneuvot yleistyvät pian.
Suomessa julkisesti saatavilla olevien tietojen kattavuus on melko hyvä. Merkittävimpiä puuttuvia kokonaisuuksia ovat mm. liikenteen valo-ohjausjärjestelmien ajantasainen data, useimpien kaupunkien sisäiset liikennetiedotteet sekä kaupunkien liikennemerkkien osoittamien kieltojen ja rajoitusten vaikutusalueet koneluettavassa muodossa. Automaattiajamisen edellytysten parantamiseksi merkittävää kehitystä pitää tapahtua myös nykyisin saatavilla olevien tietolajien tarkkuudessa ja ajantasaisuudessa, eli varsinkin informaation luomisen ja sen ylläpidon prosesseissa. Automaattiajamisen tuomia erityispiirteitä koskeva keskustelu sekä tiedon laatua ylläpitävien prosessien parantaminen voidaan aloittaa heti