Digitala transport- och kommunikationstjänster görs tillgängliga. Åtgärdsprogram 2017–2021
Vesanen-Nikitin, Irja; Åkermarck, Mikael (2017-09-12)
Vesanen-Nikitin, Irja
Åkermarck, Mikael
Liikenne- ja viestintäministeriö
12.09.2017
Julkaisusarja:
Kommunikationsministeriets publikationer 11/2017This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-521-7Tiivistelmä
Tyngdpunkten i åtgärdsprogrammet är att allmänna digitala tjänster ska vara lämpliga för så många medborgare som möjligt. Den andra tyngdpunkten är att informationen om fysisk tillgänglighet ska vara tillgänglig och förmedlas till producenter av tjänster. Programmet omfattar både digitala transporttjänster och digitala kommunikationstjänster och är främst riktat till Kommunikationsministeriets förvaltningsområde.
Främjande av digitalisering är ett av de viktigaste målen i regeringsprogrammet. De nya digitala tjänsterna bör framöver underlätta vardagen för så många medborgare som möjligt, oberoende av deras funktionsnedsättning, och får inte öka diskrimineringen. Programmet svarar på utmaningen med befolkningens åldrande och internationalisering. Det främjar genomförandet av skyldigheterna i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och i den nationella diskrimineringslagen samt de grundläggande rättigheterna i grundlagen, bland annat jämlikheten och yttrandefriheten.
Målet för programmet är att genomföra principen Design For All (DFA) och integreringen inom förvaltningsområdet för trafik och kommunikation, att förebygga diskriminering i transport- och kommunikationstjänsterna och att främja flerkanalstjänster och teknikneutralitet.
Åtgärdshelheterna i programmet är 1. Ta hänsyn till tillgängligheten inom förvaltningsområdet för trafik och kommunikation i dess dagliga arbete 2. Förtydliga lagstiftningen och uppdatera anvisningar 3. Förbättra definitionerna och tillgången till tillgänglighetsinformation samt öka medvetenheten hos producenterna av mobilitetstjänster 4. Underlätta vardagen för personer som ännu inte kan använda e-tjänster och som riskerar att bli utslagna samt 5. Rikta ämbetsverkens forskning till främjande av lättanvändbarheten och tillgängligheten till e-tjänster och nya medietjänster samt till utveckling av och försök med nya, mer lättanvända tjänster genom sakernas internet och robotik
Främjande av digitalisering är ett av de viktigaste målen i regeringsprogrammet. De nya digitala tjänsterna bör framöver underlätta vardagen för så många medborgare som möjligt, oberoende av deras funktionsnedsättning, och får inte öka diskrimineringen. Programmet svarar på utmaningen med befolkningens åldrande och internationalisering. Det främjar genomförandet av skyldigheterna i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och i den nationella diskrimineringslagen samt de grundläggande rättigheterna i grundlagen, bland annat jämlikheten och yttrandefriheten.
Målet för programmet är att genomföra principen Design For All (DFA) och integreringen inom förvaltningsområdet för trafik och kommunikation, att förebygga diskriminering i transport- och kommunikationstjänsterna och att främja flerkanalstjänster och teknikneutralitet.
Åtgärdshelheterna i programmet är 1. Ta hänsyn till tillgängligheten inom förvaltningsområdet för trafik och kommunikation i dess dagliga arbete 2. Förtydliga lagstiftningen och uppdatera anvisningar 3. Förbättra definitionerna och tillgången till tillgänglighetsinformation samt öka medvetenheten hos producenterna av mobilitetstjänster 4. Underlätta vardagen för personer som ännu inte kan använda e-tjänster och som riskerar att bli utslagna samt 5. Rikta ämbetsverkens forskning till främjande av lättanvändbarheten och tillgängligheten till e-tjänster och nya medietjänster samt till utveckling av och försök med nya, mer lättanvända tjänster genom sakernas internet och robotik