Ilmastonmuutoksen hillinnän toimepidekokonaisuudet liikennesektorilla vuoteen 2050. Baseline-kehitys, Urbaani syke vai Runsaudensarvi?
liikenne- ja viestintäministeriö
2012
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-316-9Tiivistelmä
Liikennesektorille kohdistetut kasvihuonekaasupäästöjen vähennystavoitteet ovat hyvin haastavia. Tämän vuoksi on tärkeää pohtia ja arvioida minkälaisia mahdollisia, todennäköisiä ja toivottavia liikenteen tulevaisuuskuvia asetetut tavoitteet edellyttävät.
Sektoritutkimuksen ilmastopolitiikkaa tukevan tutkimuskokonaisuuden (SETUILMU) ILARI- projektissa (2010-2012) laadittiin Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöjen kehityksen uusi Baseline-ennuste sekä hiilidioksidipäästöjen kahdeksan tulevaisuuden visiota asiantuntijoiden delfoi-tutkimukseen sekä lukiolaisnuorten esseisiin ja kyselyyn perustuen. Työssä kehitettiin menetelmä ilmastonmuutoksen hillinnän toimenpidekokonaisuuksien laatimiseksi sekä arvioitiin erilaisten toimenpidekokonaisuuksien mahdollisuuksia kahden tulevaisuuden vision (Urbaani syke ja Runsaudensarvi) saavuttamiseksi.
Sektoritutkimuksen ilmastopolitiikkaa tukevan tutkimuskokonaisuuden (SETUILMU) ILARI- projektissa (2010-2012) laadittiin Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöjen kehityksen uusi Baseline-ennuste sekä hiilidioksidipäästöjen kahdeksan tulevaisuuden visiota asiantuntijoiden delfoi-tutkimukseen sekä lukiolaisnuorten esseisiin ja kyselyyn perustuen. Työssä kehitettiin menetelmä ilmastonmuutoksen hillinnän toimenpidekokonaisuuksien laatimiseksi sekä arvioitiin erilaisten toimenpidekokonaisuuksien mahdollisuuksia kahden tulevaisuuden vision (Urbaani syke ja Runsaudensarvi) saavuttamiseksi.