Sisämaan yöjunaliikenne. Selvitys
liikenne- ja viestintäministeriö
2010
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-148-6Tiivistelmä
Liikenne- ja viestintäministeriö osti ns. sisämaan yöjunaliikennettä Helsingistä Kuopion ja Kajaanin kautta Ouluun sekä Turusta Joensuuhun v. 2006 asti, jolloin Kerava-Lahti-oikorata otettiin käyttöön. Tällöin ko. yöjunalinjat lakkautettiin. Eri tahot ovat tämän jälkeen esittäneet niiden uudelleen perustamista. Tämän selvityksen tavoitteena on selvittää sisämaan yöjunaliikenteen liikenteellistä tarvetta ja mahdollisuuksia. Työssä tarkastellaan sisämaan yöjunaliikenteen reitti- ja palveluvaihtoehtoja erityisesti Kainuun, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Lapin näkökulmista.
Liikennepoliittisessa selonteossa vuonna 2008 asetetut kaukoliikenteen peruspalvelutasotavoitteet toteutuvat nykytilanteessa tässä työssä tarkastellun alueen osalta. Sisämaan yöjunaliikenteen uudelleen perustamista ei tästä näkökulmasta voida pitää peruspalvelun piiriin kuuluvana asiana.
Työn ohjausryhmän päätöksellä työssä arvioitiin useita sisämaan yöjunayhteysvaihtoehtoja. Vaihtoehdoissa perustettiin uusia yöjunalinjoja tai ohjattiin Rovaniemen suunnan yöjunia uusille reiteille. Uusista yöjunareiteistä olisi tietyille yhteysväleille ja käyttäjille huomattavaa hyötyä. Rovaniemen yöjunan uudelleen ohjaus tarjoaa uusia yhteyksiä Itä-Suomeen, mutta muuttaa samalla Rovaniemen junien lähtöaikoja. Kokonaan uusien yöjunareittien perustaminen on taloudellisesti kallista ja teknisesti hankalaa mm. Helsingin ratapihan ratakapasiteetin vähyyden takia.
Tehtyjen laskelmien mukaan mikään tarkastelluista vaihtoehdoista ei ole liike- eikä yhteiskuntataloudellisesti kannattava. Sisämaan yöjunalinjojen uudelleen perustamisen sijaan palvelutasoa voidaan parantaa myös muilla keinoilla. Rataverkon kehittäminen lyhentää matka-aikoja päiväajan yhteyksillä.
Liikenne- ja viestintäministeriön joukkoliikenteen ostoihin tarkoitetut määrärahat ovat rajalliset. Mikäli sisämaan yöjunia haluttaisiin ostaa, on vaihtoehtona joidenkin nyt ostettujen junavuorojen lakkauttaminen tai kokonaan uusien rahoitusmuotojen kehittäminen esim. alue- ja elinkeinopoliittisin perustein.
Liikennepoliittisessa selonteossa vuonna 2008 asetetut kaukoliikenteen peruspalvelutasotavoitteet toteutuvat nykytilanteessa tässä työssä tarkastellun alueen osalta. Sisämaan yöjunaliikenteen uudelleen perustamista ei tästä näkökulmasta voida pitää peruspalvelun piiriin kuuluvana asiana.
Työn ohjausryhmän päätöksellä työssä arvioitiin useita sisämaan yöjunayhteysvaihtoehtoja. Vaihtoehdoissa perustettiin uusia yöjunalinjoja tai ohjattiin Rovaniemen suunnan yöjunia uusille reiteille. Uusista yöjunareiteistä olisi tietyille yhteysväleille ja käyttäjille huomattavaa hyötyä. Rovaniemen yöjunan uudelleen ohjaus tarjoaa uusia yhteyksiä Itä-Suomeen, mutta muuttaa samalla Rovaniemen junien lähtöaikoja. Kokonaan uusien yöjunareittien perustaminen on taloudellisesti kallista ja teknisesti hankalaa mm. Helsingin ratapihan ratakapasiteetin vähyyden takia.
Tehtyjen laskelmien mukaan mikään tarkastelluista vaihtoehdoista ei ole liike- eikä yhteiskuntataloudellisesti kannattava. Sisämaan yöjunalinjojen uudelleen perustamisen sijaan palvelutasoa voidaan parantaa myös muilla keinoilla. Rataverkon kehittäminen lyhentää matka-aikoja päiväajan yhteyksillä.
Liikenne- ja viestintäministeriön joukkoliikenteen ostoihin tarkoitetut määrärahat ovat rajalliset. Mikäli sisämaan yöjunia haluttaisiin ostaa, on vaihtoehtona joidenkin nyt ostettujen junavuorojen lakkauttaminen tai kokonaan uusien rahoitusmuotojen kehittäminen esim. alue- ja elinkeinopoliittisin perustein.