På tal om svenskan : Inblickar i svenskundervisningen och -inlärningen i 2020-talets Finland
Teoksen toimittaja(t)
Koivisto, Johanna
Tampereen yliopisto
2019
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1412-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1412-5
Tiivistelmä
Knappast något läroämne som undervisas i de finska skolorna har fått så mycket uppmärksamhet i samhället som svenska som det andra inhemska språket. Med jämna mellanrum sedan 1960-talet, då svenskan blev ett obligatoriskt ämne i den finska grundskolan, har svenskundervisningen i läroverken varit föremål för debatt och mött krav på att undervisningen måste göras frivillig för eleverna. Den mångfasetterade historien ger upphov till en diskussion om hur svenskundervisningen ser ut i 2020-talets Finland.
I studieinriktningen i nordiska språk vid Tammerfors universitet producerades det under läsåren 2016–2017 och 2017–2018 flera avhandlingar om språkpedagogiska och språkdidaktiska ämnen, på både kandidat- och magisternivå, vilket ledde till en idé om en publikation där svenskundervisningen och -inlärningen skulle behandlas ur olika synvinklar. Denna antologi är ett resultat av det gemensamma bokprojektet med studerandena.
Boken har fem delar med olika teman från tidigareläggningen av den obligatoriska svenskundervisningen till tvåspråkigheten i undervisningen. I sina undersökningar har studerandena tillämpat mångsidiga datainsamlingsmetoder som intervju, enkät, observation och textkorpus samt varierande analysmetoder från innehållsanalys och fenomenografi till retorik och kritisk diskursanalys. Utöver att boken ger en översikt över en del aktuella teman kring svenskundervisningen och -inlärningen i Finland, fungerar de enskilda artiklarna samtidigt som ett slags modelltexter för blivande avhandlingsskribenter.
I studieinriktningen i nordiska språk vid Tammerfors universitet producerades det under läsåren 2016–2017 och 2017–2018 flera avhandlingar om språkpedagogiska och språkdidaktiska ämnen, på både kandidat- och magisternivå, vilket ledde till en idé om en publikation där svenskundervisningen och -inlärningen skulle behandlas ur olika synvinklar. Denna antologi är ett resultat av det gemensamma bokprojektet med studerandena.
Boken har fem delar med olika teman från tidigareläggningen av den obligatoriska svenskundervisningen till tvåspråkigheten i undervisningen. I sina undersökningar har studerandena tillämpat mångsidiga datainsamlingsmetoder som intervju, enkät, observation och textkorpus samt varierande analysmetoder från innehållsanalys och fenomenografi till retorik och kritisk diskursanalys. Utöver att boken ger en översikt över en del aktuella teman kring svenskundervisningen och -inlärningen i Finland, fungerar de enskilda artiklarna samtidigt som ett slags modelltexter för blivande avhandlingsskribenter.