Valtion koulukotien kehittäminen osana sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista
Pohjola, Anneli (2022-04-08)
Pohjola, Anneli
Sosiaali- ja terveysministeriö
08.04.2022
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 2022:4Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8488-2Tiivistelmä
Selvitystyön tehtävänä on osana sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta analysoida valtion koulukotien roolia, hallinnollista sijoittumista, tehtävää, keskeisiä kehittämistarpeita sekä toimintaa määrittelevä lainsäädäntö muutostarpeineen. Sote-uudistus on merkittävä palvelurakenteen muutos uusine hyvinvointi- ja yhteistyöalueineen ja sisältötavoitteineen. Sen yhteydessä haluttiin selvittää myös lastensuojelun viimesijaiseksi määrittynyt valtion koulukotien (5) toiminta, joka hallinnollisesti THL:n alaisena jäisi muuten palvelujärjestelmän osana huomioimatta.
Pääaineistona on yhteensä 51 asiantuntijan kuuleminen valtion koulukotien, lastensuojelun ja sote-uudistuksen piiristä. Selvitysaika oli 1.10.2021–22.2.2022.
Valtion koulukotien ja niiden koulujen asemoitumisen vaihtoehtoina tarkasteltiin mahdollista sijoittumista tuleville hyvinvointialueille, yhteistoiminta-alueille tai toimintaa edelleen THL:n alaisina. Keskeiseksi kriteeriksi nousi erityisen vaativan tuen tarpeita omaavien lasten palvelujen kokonaisuuden rakentuminen. Moninkertaisten vaikeuksien kanssa kamppailevien lasten etu on saada palvelut saumattomasti yhtenäisen valikon muodostamasta palvelujärjestelmästä, jolloin valtion koulukotien tulisi sijoittua muun lastensuojelun ja erikoispalveluiden yhteyteen. Selvityksessä esitetään valtion koulukotien sijoittumista yhden yhteistoiminta-alueen toiminnaksi valtakunnallisena erikoispalveluna.
Julkaisu on päivitetty 11.4.2022.
Pääaineistona on yhteensä 51 asiantuntijan kuuleminen valtion koulukotien, lastensuojelun ja sote-uudistuksen piiristä. Selvitysaika oli 1.10.2021–22.2.2022.
Valtion koulukotien ja niiden koulujen asemoitumisen vaihtoehtoina tarkasteltiin mahdollista sijoittumista tuleville hyvinvointialueille, yhteistoiminta-alueille tai toimintaa edelleen THL:n alaisina. Keskeiseksi kriteeriksi nousi erityisen vaativan tuen tarpeita omaavien lasten palvelujen kokonaisuuden rakentuminen. Moninkertaisten vaikeuksien kanssa kamppailevien lasten etu on saada palvelut saumattomasti yhtenäisen valikon muodostamasta palvelujärjestelmästä, jolloin valtion koulukotien tulisi sijoittua muun lastensuojelun ja erikoispalveluiden yhteyteen. Selvityksessä esitetään valtion koulukotien sijoittumista yhden yhteistoiminta-alueen toiminnaksi valtakunnallisena erikoispalveluna.
Julkaisu on päivitetty 11.4.2022.