Framtidens tjänster som stöder boende hemma för äldre 2022–2023 : Mål och projektguide
Karppanen, Satu (2021-12-13)
Karppanen, Satu
Social- och hälsovårdsministeriet
13.12.2021
Julkaisusarja:
Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2021:38Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8352-6Tiivistelmä
Ett av målen med Marins regeringsprogram (2020) är att stärka äldrevänligheten. Med detta mål eftersträvas delvis att förbättra kvaliteten och tillgängligheten på tjänsterna för äldre.
Att stärka tjänster för boende i hemmet och säkra tillgången på resurser för hemvård är en central del av åtgärdshelheten för servicesystemet. Dess delområden är bland annat säkerställandet av en bra styrning för åldringstjänster samt införande av verktyg för nya arbetssätt och teknologiska verktyg. Även ett av effektivitetsmålen i det tväradministrativa åldersprogrammet som ingår i regeringsprogrammet fram till år 2030 är att säkra servicesystemets sociala och ekonomiska hållbarhet. Den andra fasen i reformen av lagstiftningen gällande tjänster för äldre handlar framförallt om att stärka resurserna för och kvaliteten i hemvården.
Uppkomsten av social- och hälsovårdslösningen har startat implementeringsarbetet för verksamheten i välfärdsområdena. Det här projektet är en del av projekthelheten i programmet Framtidens social- och hälsocentral. I projektet stöds kommuner och de nya välfärdsområdena i utvecklingen av servicehelheter som stöder boende hemma för äldre. Att bygga upp enhetlig regional verksamhetspraxis för servicen för äldre enligt kvalitetsrekommendationerna hjälper blivande välfärdsområden även i deras förberedelser för omstruktureringen av social- och hälsovården.
Projektets mål genomförs framförallt genom att förverkliga rekommendationerna som gäller socialt och ekonomiskt hållbart servicesystem som anges i Kvalitetsrekommendationen för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020–2023.
Att stärka tjänster för boende i hemmet och säkra tillgången på resurser för hemvård är en central del av åtgärdshelheten för servicesystemet. Dess delområden är bland annat säkerställandet av en bra styrning för åldringstjänster samt införande av verktyg för nya arbetssätt och teknologiska verktyg. Även ett av effektivitetsmålen i det tväradministrativa åldersprogrammet som ingår i regeringsprogrammet fram till år 2030 är att säkra servicesystemets sociala och ekonomiska hållbarhet. Den andra fasen i reformen av lagstiftningen gällande tjänster för äldre handlar framförallt om att stärka resurserna för och kvaliteten i hemvården.
Uppkomsten av social- och hälsovårdslösningen har startat implementeringsarbetet för verksamheten i välfärdsområdena. Det här projektet är en del av projekthelheten i programmet Framtidens social- och hälsocentral. I projektet stöds kommuner och de nya välfärdsområdena i utvecklingen av servicehelheter som stöder boende hemma för äldre. Att bygga upp enhetlig regional verksamhetspraxis för servicen för äldre enligt kvalitetsrekommendationerna hjälper blivande välfärdsområden även i deras förberedelser för omstruktureringen av social- och hälsovården.
Projektets mål genomförs framförallt genom att förverkliga rekommendationerna som gäller socialt och ekonomiskt hållbart servicesystem som anges i Kvalitetsrekommendationen för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020–2023.