Strategia tehohoidon ja tehovalvontahoidon riittävyyden varmistamiseksi
Bendel, Stepani; Pietilä, Mikko; Gärdström, Hans; Laurila, Päivi; Tapper, Anna-Maija; Varpula, Tero; Karlsson, Sari; Reinikainen, Matti; Jokinen, Jukka (2023-02-24)
Bendel, Stepani
Pietilä, Mikko
Gärdström, Hans
Laurila, Päivi
Tapper, Anna-Maija
Varpula, Tero
Karlsson, Sari
Reinikainen, Matti
Jokinen, Jukka
Sosiaali- ja terveysministeriö
24.02.2023
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 2023:8Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-7174-5Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman palvelujärjestelmän varautumisen asiantuntijatyöryhmän raportti (STM 2022:11) esitti yhtenä keskeisenä toimenpiteenä valtakunnallisen tehohoitostrategian laatimista. Kesäkuussa 2022 STM:n kansliapäällikkö asetti kyseisen strategiaehdotuksen valmisteluryhmän. Ryhmän toimikautta jatkettiin 28.2.2023 asti (VN/18586/ 2022- STM-12).
Työn tavoitteena oli koota keskeiset teho- ja tehovalvontahoidon kapasiteettiin liittyvät näkökohdat ja laatia perusteltu ehdotus valtakunnallisiksi teho- ja tehovalvontahoidon strategisiksi linjauksiksi. Raportin tuli sisältää kuvaus varautumista ohjaaviksi skenaarioiksi, ehdotus teho- ja tehovalvontahoidon tilannekuvatiedon ylläpitämiseksi sekä arvio tarvittavista voimavaroista. Toimeksiantoon ei sisällytetty tilanteita, joissa Puolustusvoimien kanssa tehdyt suunnitelmat ja sopimukset on jouduttu ottamaan käyttöön.
Valmisteluryhmän työmenetelminä ovat olleet teho- ja tehovalvontahoidon nykytilan ja tulosten analyysi, asiantuntija- ja sidosryhmähaastattelut, valtakunnallinen paikkatilannekartoitus sekä pohjoismaisille anestesiologi- ja tehohoitoyhdistyksille kohdistettu kysely hoitokapasiteetista ja eskalaatiosuunnitelmista.
Johtopäätöksenään valmisteluryhmä esittää, että normaalioloissa Suomen nykyinen valtakunnallinen tehohoitokapasiteetti olisi riittävä, mikäli olemassa olevat tehohoitajavakanssit olisi täytetty. Raportissa kuvataan vaikeutuvaan riskiskenaarioon perustuva neliportainen kapasiteetin turvaamisen ja vahvistamisen suunnitelma. Sen toimeenpanon keskiössä on osaavan henkilöstön saatavuus sekä nykyistä kattavamman reaaliaikaisen tilannekuvan kokoaminen ja ylläpito. Eskalaatiosuunnittelua sekä häiriötilanteiden johtamista varten ehdotetaan laadittavaksi kansalliset määritelmät teho- ja tehovalvontaosastojen potilaspaikoille, henkilöstölle ja välineistölle.
Työn tavoitteena oli koota keskeiset teho- ja tehovalvontahoidon kapasiteettiin liittyvät näkökohdat ja laatia perusteltu ehdotus valtakunnallisiksi teho- ja tehovalvontahoidon strategisiksi linjauksiksi. Raportin tuli sisältää kuvaus varautumista ohjaaviksi skenaarioiksi, ehdotus teho- ja tehovalvontahoidon tilannekuvatiedon ylläpitämiseksi sekä arvio tarvittavista voimavaroista. Toimeksiantoon ei sisällytetty tilanteita, joissa Puolustusvoimien kanssa tehdyt suunnitelmat ja sopimukset on jouduttu ottamaan käyttöön.
Valmisteluryhmän työmenetelminä ovat olleet teho- ja tehovalvontahoidon nykytilan ja tulosten analyysi, asiantuntija- ja sidosryhmähaastattelut, valtakunnallinen paikkatilannekartoitus sekä pohjoismaisille anestesiologi- ja tehohoitoyhdistyksille kohdistettu kysely hoitokapasiteetista ja eskalaatiosuunnitelmista.
Johtopäätöksenään valmisteluryhmä esittää, että normaalioloissa Suomen nykyinen valtakunnallinen tehohoitokapasiteetti olisi riittävä, mikäli olemassa olevat tehohoitajavakanssit olisi täytetty. Raportissa kuvataan vaikeutuvaan riskiskenaarioon perustuva neliportainen kapasiteetin turvaamisen ja vahvistamisen suunnitelma. Sen toimeenpanon keskiössä on osaavan henkilöstön saatavuus sekä nykyistä kattavamman reaaliaikaisen tilannekuvan kokoaminen ja ylläpito. Eskalaatiosuunnittelua sekä häiriötilanteiden johtamista varten ehdotetaan laadittavaksi kansalliset määritelmät teho- ja tehovalvontaosastojen potilaspaikoille, henkilöstölle ja välineistölle.