Deltagande och delaktighet : Del 1: Utgångspunkterna för delaktighet i den nationella barnstrategin
Stenvall, Elina (2020-09-02)
Stenvall, Elina
Social- och hälsovårdsministeriet
02.09.2020
Julkaisusarja:
Rapporter och promemorior 2020:29This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-7168-4Julkaisun muut kieliversiot:
SuomeksiTiivistelmä
Med delaktighet avses att individen upplever sig höra till en grupp och ha möjligheter att påverka i frågor som är viktiga för honom eller henne. Delaktigheten ska beaktas inom olika delområden i samhället, även som en del av beslutsfattandet.
I denna utredning bedöms forskningsinformationen om barns och ungas delaktighet, och väsentliga observationer om detta samlas ihop för beredningen av den nationella barnstrategin. Enligt utredningen ska delaktigheten beaktas som ett centralt värde i samhällsdebatten och beslutsfattandet i samhället, så att barnen utgör en del av samhället som medborgare nu och i framtiden.
Syftet med den barnstrategi som är under beredning är att främja barnens delaktighet och ta fram olika sätt för att stärka alla barns och ungas delaktighet i samhället. Strategin kommer i praktiken att bidra till att integrera barns delaktighet i strukturerna och utveckla metoder för att se till att delaktigheten tillgodoses i mer omfattande skala än tidigare.
I beredningen av barnstrategin stärks också de vuxnas förståelse för barns delaktighet, de vuxnas process, växelverkan och nya sätt att förstå barns delaktighet. Det är viktigt att precisera vad som händer efter att barnen har blivit delaktiga, man har arbetat med dem eller de har delgett sina åsikter. Olika metoder tillämpas beroende på i vilket sammanhang och hur barnen är delaktiga.
I denna utredning bedöms forskningsinformationen om barns och ungas delaktighet, och väsentliga observationer om detta samlas ihop för beredningen av den nationella barnstrategin. Enligt utredningen ska delaktigheten beaktas som ett centralt värde i samhällsdebatten och beslutsfattandet i samhället, så att barnen utgör en del av samhället som medborgare nu och i framtiden.
Syftet med den barnstrategi som är under beredning är att främja barnens delaktighet och ta fram olika sätt för att stärka alla barns och ungas delaktighet i samhället. Strategin kommer i praktiken att bidra till att integrera barns delaktighet i strukturerna och utveckla metoder för att se till att delaktigheten tillgodoses i mer omfattande skala än tidigare.
I beredningen av barnstrategin stärks också de vuxnas förståelse för barns delaktighet, de vuxnas process, växelverkan och nya sätt att förstå barns delaktighet. Det är viktigt att precisera vad som händer efter att barnen har blivit delaktiga, man har arbetat med dem eller de har delgett sina åsikter. Olika metoder tillämpas beroende på i vilket sammanhang och hur barnen är delaktiga.