Erikoissairaanhoidon työnjaon ja päivystyksen toteutuminen kansallisessa kokonaisuudessa
Haapiainen, Reijo; Kaila, Minna; Salomaa, Eva (2019-01-28)
Haapiainen, Reijo
Kaila, Minna
Salomaa, Eva
Sosiaali- ja terveysministeriö
28.01.2019
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 2019:3This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4025-3Tiivistelmä
Osana pääministeri Sipilän hallitusohjelmaa edellytettiin erikoissairaanhoidon työnjaon ja kiireellisen hoidon tehostamista terveydenhuoltolakia päivittämällä. Loppuraportissa kuvataan ja arvioidaan lainmuutoksen ja sen pohjalta annettujen asetusten vaikutusta valtakunnallisesti. Kentällä tapahtunut kehitystyö on monilta osin muuttanut erikoissairaanhoidon työnjakoa erityisesti päivystyksen ja leikkaustoiminnan osalta. Samalla se on luonut pohjaa ajanmukaiselle sairaalaverkon rakenteelle.
Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon päivystykset on yhdistetty kaikissa keskussairaaloissa. Ympärivuorokautinen päivystys on keskittynyt suurempiin yksiköihin. Vaativien hoitojen osalta uudistus on edennyt hyvin ja jopa odotettua nopeammin. Yliopistolliset keskussairaalat ovat kyenneet sopimaan asetuksen mukaisesti valtakunnallisten kokonaisuuksien työnjaosta ja yhteen sovittamisesta sekä harvinaisten vaativien leikkausten, hoitojen ja toimenpiteiden keskittämisestä. Sama koskee erityisvastuualueiden sisäistä alueellisten kokonaisuuksien suunnittelua ja yhteen sovittamista. Kipukohteita ovat olleet eräät syöpäkirurgiset leikkaustoimenpiteet ja tekonivelkirurgia. Velvoite tarjota sosiaalipäivystys terveydenhuollon päivystyksen yhteydessä kaikissa yhteispäivystyksissä on uusi avaus palvelujärjestelmään. Sosiaalipäivystys on lähtenyt rakentumaan ja monilla päivystyspaikkakunnilla tavoitellaan monitoimijapäivystystä, jossa sosiaalityöllä ja päihdehoidolla on tärkeä rooli.
Selvityshenkilöt suosittavat jatkossa yliopistollisten sairaanhoitopiirien ohjausvoiman vahvistamista. Tavoitteena on erikoislääkärikoulutuksen kautta taata kaikissa päivystävissä yksiköissä osaamisen korkea taso ja potilasturvallisuus. Potilaiden yhdenvertaisuuden kannalta on oleellista, että monituottajamallissa ja osaulkoistuksissa kaikki terveyspalveluja tuottavat organisaatiot täyttävät samat kriteerit palvelujen laadun ja potilasturvallisuuden ja vaadittavien volyymien osalta. Kiirevastaanottotoiminnan tarjoaminen eri puolilla maata tulisi jatkossa varmistaa paremmin. Keinona tulee käyttää monipuolisesti digitaalisia palveluja ja etävastaanottotoimintaa.
Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon päivystykset on yhdistetty kaikissa keskussairaaloissa. Ympärivuorokautinen päivystys on keskittynyt suurempiin yksiköihin. Vaativien hoitojen osalta uudistus on edennyt hyvin ja jopa odotettua nopeammin. Yliopistolliset keskussairaalat ovat kyenneet sopimaan asetuksen mukaisesti valtakunnallisten kokonaisuuksien työnjaosta ja yhteen sovittamisesta sekä harvinaisten vaativien leikkausten, hoitojen ja toimenpiteiden keskittämisestä. Sama koskee erityisvastuualueiden sisäistä alueellisten kokonaisuuksien suunnittelua ja yhteen sovittamista. Kipukohteita ovat olleet eräät syöpäkirurgiset leikkaustoimenpiteet ja tekonivelkirurgia. Velvoite tarjota sosiaalipäivystys terveydenhuollon päivystyksen yhteydessä kaikissa yhteispäivystyksissä on uusi avaus palvelujärjestelmään. Sosiaalipäivystys on lähtenyt rakentumaan ja monilla päivystyspaikkakunnilla tavoitellaan monitoimijapäivystystä, jossa sosiaalityöllä ja päihdehoidolla on tärkeä rooli.
Selvityshenkilöt suosittavat jatkossa yliopistollisten sairaanhoitopiirien ohjausvoiman vahvistamista. Tavoitteena on erikoislääkärikoulutuksen kautta taata kaikissa päivystävissä yksiköissä osaamisen korkea taso ja potilasturvallisuus. Potilaiden yhdenvertaisuuden kannalta on oleellista, että monituottajamallissa ja osaulkoistuksissa kaikki terveyspalveluja tuottavat organisaatiot täyttävät samat kriteerit palvelujen laadun ja potilasturvallisuuden ja vaadittavien volyymien osalta. Kiirevastaanottotoiminnan tarjoaminen eri puolilla maata tulisi jatkossa varmistaa paremmin. Keinona tulee käyttää monipuolisesti digitaalisia palveluja ja etävastaanottotoimintaa.