Sähköinen perhekeskus : Kehittämistarpeet, tavoitetila, skenaariot ja toimenpide-ehdotukset
Sosiaali- ja terveysministeriö
12.12.2018
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 57/2018This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4016-1Tiivistelmä
Sipilän hallituksen lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman yksi keskeinen tavoite on perhekeskusmallin levittäminen kaikkiin maakuntiin. Perhekeskus kokoaa kattavasti lapsiperheille kootut palvelut yhteen. Sähköisten palveluiden kehittäminen on nähty tärkeäksi osaksi perhekeskusmallia. Tällä hetkellä lapsille ja perheille tarjotut sähköiset palvelut ovat hyvin hajanaisia ja kuntakohtaiset erot ovat suuria. Asiakkaat odottavat kuitenkin sähköisiltä palveluilta paljon. Työryhmä esittää perhekeskusten sähköisten palveluiden kokoamista omaksi verkkopalvelukseen. Sähköinen perhekeskus sisältäisi erilaisen ohjaus- ja neuvontainformaation lisäksi uusia sähköisiä palveluita, kuten itsearvioinnit, yhteydenottomahdollisuuden, ajanvarauksen ja etäpalvelut. Työryhmä arvioi erilaisia toteutusskenaarioita perhekeskukselle. Parhaana vaihtoehtona nähtiin malli, jossa kehittäminen tapahtuisi keskitetysti kansallisen tason yhteistyönä, mutta toteutukseen jätettäisiin alueellista liikkumavaraa. Kehittäminen voitaisiin organisoida esimerkiksi siten, että SoteDigi vastaisi sähköisen toteutuksen kehittämisestä yhdessä LAPE-aikana syntyneet perhekeskuskehittäjien verkostojen kanssa. Työryhmä ehdottaa kolmea jatkotoimenpidettä. Ne liittyvät kehittämis- ja ylläpitovastuiden sopimiseen, järjestöjen ja yksityisten toimijoiden huomioimiseen jatkotyössä sekä tietoteknisen määrittelyprojektin aloittamiseen.