IkäOpastin asiakasohjaus Kymenlaaksossa : Periaatteet ja toimintamalli
Kettunen, Marjut (2019-01-03)
Kettunen, Marjut
Sosiaali- ja terveysministeriö
03.01.2019
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 54/2018This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4010-9Tiivistelmä
IkäOpastin asiakasohjauksen periaatteet ja toimintamalli luotiin Kymenlaakson IkäOpastin -hankkeessa, jota toteutettiin ajalla 1.10.2016–31.10.2018. Se oli osa hallituksen valtakunnallista Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaiken ikäisten omaishoitoa I&O -kärkihanketta ja sai rahoituksensa alueellisessa hankekokokonaisuudessa keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen teemassa (KAAPO). IkäOpastin-hankkeen tavoitteena oli luoda maakunnallinen keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli Kymenlaakson maakuntaan iäkkäiden palveluihin.
Kärkihankkeen toimeenpano oli yhteydessä sote- ja aluehallintouudistukseen. Sote-uudistuksen aikataulun viivästymisestä johtuen, IkäOpastin-hankkeessa mallinnetuissa toimintamalleissa sovellettiin voimassa olevaa lainsäädäntöä. IkäOpastin-hankkeessa kehitetty keskitetyn asiakasohjauksen toimintamalli perustuu iäkkäiden palvelutehtävän mukaiseen sosiaalihuollon palveluprosessiin siltä osin, kun on kyse sosiaalihuollon tarkoittamista iäkkäiden palveluista ja niiden järjestämisestä asiakkaalle. Hankkeessa mallinnettuja asiakasohjauksen käsitteitä ja periaatteita voidaan hyödyntää kaiken ikäisten asiakasohjauksessa (geneerinen asiakasohjaus). Iäkkäiden palvelutehtävään liittyvää asiakasohjauksen toimintamallia voidaan soveltaa muissa sosiaalihuollon palvelutehtävissä.
Kymenlaaksossa aloittaa vuoden 2019 alusta Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymä Kymsote. Kymsoten koti-, asumis- ja hoivapalvelukokonaisuudessa on asiakas- ja palveluohjauksen yksikkö, jossa IkäOpastin-hankkeessa kehitetyt toimintamallit otetaan yhdenmukaisesti käyttöön. IkäOpastin-hankkeessa kuvatut asiakasohjauksen käsitteet, strategia, palvelulupaus ja toimintamallit vahvistavat asiakasohjauksen yhdenmukaista toteuttamista. Strategiaan perustuvat mittarit ja asiakasohjauksen sähköiset työvälineet mahdollistavat asiakasohjauksen tiedolla johtamista. Toimintamallit vaativat jatkokehittämistä erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnoilla.
Kärkihankkeen toimeenpano oli yhteydessä sote- ja aluehallintouudistukseen. Sote-uudistuksen aikataulun viivästymisestä johtuen, IkäOpastin-hankkeessa mallinnetuissa toimintamalleissa sovellettiin voimassa olevaa lainsäädäntöä. IkäOpastin-hankkeessa kehitetty keskitetyn asiakasohjauksen toimintamalli perustuu iäkkäiden palvelutehtävän mukaiseen sosiaalihuollon palveluprosessiin siltä osin, kun on kyse sosiaalihuollon tarkoittamista iäkkäiden palveluista ja niiden järjestämisestä asiakkaalle. Hankkeessa mallinnettuja asiakasohjauksen käsitteitä ja periaatteita voidaan hyödyntää kaiken ikäisten asiakasohjauksessa (geneerinen asiakasohjaus). Iäkkäiden palvelutehtävään liittyvää asiakasohjauksen toimintamallia voidaan soveltaa muissa sosiaalihuollon palvelutehtävissä.
Kymenlaaksossa aloittaa vuoden 2019 alusta Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymä Kymsote. Kymsoten koti-, asumis- ja hoivapalvelukokonaisuudessa on asiakas- ja palveluohjauksen yksikkö, jossa IkäOpastin-hankkeessa kehitetyt toimintamallit otetaan yhdenmukaisesti käyttöön. IkäOpastin-hankkeessa kuvatut asiakasohjauksen käsitteet, strategia, palvelulupaus ja toimintamallit vahvistavat asiakasohjauksen yhdenmukaista toteuttamista. Strategiaan perustuvat mittarit ja asiakasohjauksen sähköiset työvälineet mahdollistavat asiakasohjauksen tiedolla johtamista. Toimintamallit vaativat jatkokehittämistä erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnoilla.