KomPAssi-hanke : Maakunnallisen iäkkäiden asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin perustaminen Varsinais-Suomeen
Ritvanen, Johanna (2019-01-03)
Ritvanen, Johanna
Sosiaali- ja terveysministeriö
03.01.2019
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 53/2018This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4009-3Tiivistelmä
KomPAssi hanke toteutui osana STM:n kärkihanketta ”Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa 2016 – 2018”. Hankkeen yksi tuotos oli keskitetyn iäkkäiden asiakasneuvonnan ja ohjauksen toimintamalli, joka päätyi maakunnalliseksi malliksi Varsinais-Suomeen.
Keskeisinä periaatteina oli asiakaslähtöisyys toimintamallissa ja asiakkaan kohtaaminen, arviointi ja vasta tämän jälkeen toimenpiteiden miettiminen.
Hankkeessa kehitettiin kokonaisvaltaisia työvälineitä tukemaan näitä tavoitteita ja maakunnallista prosessia.
Hankkeessa oli merkittävä ICT-osio, jolla pystyttiin tuottamaan maakunnallisesti palveleva, organisaatiosta riippumaton keskitetyn toimintamallin tuki asiakasohjaajien työhön.
Hankkeessa työstetyn ICT-järjestelmän avulla mahdollistuu keskitetyn asiakasneuvonnan ja ohjauksen seuranta ja raportointi toiminnan edellyttämällä tavalla. Hankkeessa luotiin alustava viitekehys asiakasneuvonnan ja ohjauksen johtamiselle.
Keskeisinä periaatteina oli asiakaslähtöisyys toimintamallissa ja asiakkaan kohtaaminen, arviointi ja vasta tämän jälkeen toimenpiteiden miettiminen.
Hankkeessa kehitettiin kokonaisvaltaisia työvälineitä tukemaan näitä tavoitteita ja maakunnallista prosessia.
Hankkeessa oli merkittävä ICT-osio, jolla pystyttiin tuottamaan maakunnallisesti palveleva, organisaatiosta riippumaton keskitetyn toimintamallin tuki asiakasohjaajien työhön.
Hankkeessa työstetyn ICT-järjestelmän avulla mahdollistuu keskitetyn asiakasneuvonnan ja ohjauksen seuranta ja raportointi toiminnan edellyttämällä tavalla. Hankkeessa luotiin alustava viitekehys asiakasneuvonnan ja ohjauksen johtamiselle.