Järjestöjen rooli maakunta- ja sote-uudistuksessa : Selvityshenkilön raportti
Sosiaali- ja terveysministeriö
05.07.2018
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 26/2018This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3941-7Tiivistelmä
Maakunta- ja sote-uudistus muuttaa nykyistä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja sen toimintaympäristöä. Vastuu sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä siirtyy maakunnille. Perustettavien 18 maakunnan lisäksi sote-palveluiden järjestämisessä toimijoina tulevat olemaan viisi sote-yhteistyöaluetta, joiden vastuualuetta ovat keskitetyt tehtävät vaativimmissa palveluissa. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävissä vastuutoimijoina säilyvät kunnat, yhteistyössä maakuntien ja kuntayhtymien kanssa.
Selvityshenkilö arvioi tässä raportissa järjestöjen ja muiden kolmannen sektorin toimijoiden toimintamahdollisuuksia ja - edellytyksiä uudessa sote-järjestelmässä. Tarkastelu on rajattu koskemaan/ koskee sellaisten yleishyödyllisten yhteisöjen toimintaa, joiden toiminnan tavoitteena on terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen. Selvityshenkilö arvioi raportissaan ja tekee toimenpide-ehdotuksia koskien 1) mitkä ovat yleishyödyllisen toimijan toimintaedellytykset ja - mahdollisuudet hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä suhteessa kuntiin ja maakuntiin, huomioiden asiakkaan valinnanvapauden vahvistamisen ja kunnan ja maakunnan autonomisen toimijuuden asettamat vaatimukset; 2) Millä kriteerein on määriteltävissä järjestöjen toiminta, jolla on rajapintoja sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen että palvelutuotantoon, ja minkälaisia tapoja on nähtävissä tällaisen toiminnan resurssien turvaamiseen; ja 3) Minkälaisia mahdollisuuksia ja tapoja yleishyödyllisellä yhteisöllä on toimia yksityisen tai julkisen sektorin palveluntuottajien tai muiden yleishyödyllisten sote-toimijoiden kumppanina. Lisäksi raportti tuo tuo esille sote-uudistuksen myötä vahvistuvia tarpeita lisätä järjestöomisteisen palvelutuotannon omistajaohjauksen osaamista.
Sote-uudistuksen aikatauluun kohdistuvat aikamääreet ovat kesäkuun tilanteen mukaisia. Heinäkuun 2018 tietojen mukaan sote-uudistus tulisi voimaan 1.1.2021.
Selvityshenkilö arvioi tässä raportissa järjestöjen ja muiden kolmannen sektorin toimijoiden toimintamahdollisuuksia ja - edellytyksiä uudessa sote-järjestelmässä. Tarkastelu on rajattu koskemaan/ koskee sellaisten yleishyödyllisten yhteisöjen toimintaa, joiden toiminnan tavoitteena on terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen. Selvityshenkilö arvioi raportissaan ja tekee toimenpide-ehdotuksia koskien 1) mitkä ovat yleishyödyllisen toimijan toimintaedellytykset ja - mahdollisuudet hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä suhteessa kuntiin ja maakuntiin, huomioiden asiakkaan valinnanvapauden vahvistamisen ja kunnan ja maakunnan autonomisen toimijuuden asettamat vaatimukset; 2) Millä kriteerein on määriteltävissä järjestöjen toiminta, jolla on rajapintoja sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen että palvelutuotantoon, ja minkälaisia tapoja on nähtävissä tällaisen toiminnan resurssien turvaamiseen; ja 3) Minkälaisia mahdollisuuksia ja tapoja yleishyödyllisellä yhteisöllä on toimia yksityisen tai julkisen sektorin palveluntuottajien tai muiden yleishyödyllisten sote-toimijoiden kumppanina. Lisäksi raportti tuo tuo esille sote-uudistuksen myötä vahvistuvia tarpeita lisätä järjestöomisteisen palvelutuotannon omistajaohjauksen osaamista.
Sote-uudistuksen aikatauluun kohdistuvat aikamääreet ovat kesäkuun tilanteen mukaisia. Heinäkuun 2018 tietojen mukaan sote-uudistus tulisi voimaan 1.1.2021.