Lausuntoyhteenveto sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapauslainsäädännöksi laaditusta hallituksen esitysluonnoksesta
sosiaali- ja terveysministeriö
24.04.2017
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 2017:22This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3873-1Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt kunnilta, kuntayhtymiltä, muilta sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujen tuottajilta sekä muilta tahoilta lausunnot sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapauslainsäädännöksi laaditusta hallituksen esitysluonnoksesta. Määräajassa annettiin 603 lausuntoa.
Pääosa lausunnonantajista katsoo uudistuksen edistävän tarkoituksenmukaisella tavalla asiakkaan vaikutusmahdollisuuksia omiin palveluihinsa. Lausunnonantajista valtaosa katsoo kuitenkin, ettei uudistuksella tavoiteta sille asetettuja tavoitteita
Esityksen nähtiin sisältävän useita kohtia, jotka nostavat hyvinvointi- ja terveyserojen lisääntymisen riskiä ja vaikeuttavat palvelujen yhdenvertaisen saatavuutta. Integraation toteutuminen esitetyssä monituottajamallissa nähdään haastavana. Uudistuksen ei katsota antavan riittäviä edellytyksiä 3 miljardin euron kustannusten kasvun hillintään. Aitoja valinnanvapauden edellyttämiä toimivia markkinoita ei arvioitu toteutuvan harvaan asutuilla alueilla. Valinnanvapauden toteutumiseksi asiakkaat tarvitsevat myös riittävästi tietoa ja tukea valintojen tekemiseksi.
Säännökset yhtiöitettävien palveluiden jakautumisesta eri tahojen vastuulle koetaan pääosin epäselviksi. Eniten epäselvyyksiä nähdään sosiaalihuollon palvelujen määrittelyissä.
Lausujat suhtautuvat siirtymäsäännöksiin erittäin kriittisesti. Lausunnoissa kommentoidaan uudistuksen toteuttamisedellytyksiä sekä voimaanpanoon esitetyn ajan riittävyyttä. Aikataulua pidetään ongelmallisena myös tietojärjestelmien valmistelun ja käyttöönoton kannalta.
Lausunnonantajista valtaosa pitää maakunnan edellytyksiä järjestämisvastuun toteuttamiseksi heikkoina. Ongelmallisena nähtiin maakunnan heikot mahdollisuudet vastata suoran valinnan palveluihin sisältyvien palvelukokonaisuuksien ja palveluketjujen määrittelystä ja yhteensovittamisesta, hyväksymis- ja sopimusmenettelyistä, tuottajille maksettavista korvauksista, tuottajien valvonnasta sekä toimia palvelujen viimekätisenä turvaajana.
Yleisesti ottaen lausunnoissa todetaan uudistuksen mahdollistavan palveluinnovaatioita ja uusia toimintatapoja. Uudistuksen katsotaan jossain määrin myös antavan edellytyksiä sosiaali- ja terveydenhuollon markkinoiden syntymiseen.
Pääosa lausunnonantajista katsoo uudistuksen edistävän tarkoituksenmukaisella tavalla asiakkaan vaikutusmahdollisuuksia omiin palveluihinsa. Lausunnonantajista valtaosa katsoo kuitenkin, ettei uudistuksella tavoiteta sille asetettuja tavoitteita
Esityksen nähtiin sisältävän useita kohtia, jotka nostavat hyvinvointi- ja terveyserojen lisääntymisen riskiä ja vaikeuttavat palvelujen yhdenvertaisen saatavuutta. Integraation toteutuminen esitetyssä monituottajamallissa nähdään haastavana. Uudistuksen ei katsota antavan riittäviä edellytyksiä 3 miljardin euron kustannusten kasvun hillintään. Aitoja valinnanvapauden edellyttämiä toimivia markkinoita ei arvioitu toteutuvan harvaan asutuilla alueilla. Valinnanvapauden toteutumiseksi asiakkaat tarvitsevat myös riittävästi tietoa ja tukea valintojen tekemiseksi.
Säännökset yhtiöitettävien palveluiden jakautumisesta eri tahojen vastuulle koetaan pääosin epäselviksi. Eniten epäselvyyksiä nähdään sosiaalihuollon palvelujen määrittelyissä.
Lausujat suhtautuvat siirtymäsäännöksiin erittäin kriittisesti. Lausunnoissa kommentoidaan uudistuksen toteuttamisedellytyksiä sekä voimaanpanoon esitetyn ajan riittävyyttä. Aikataulua pidetään ongelmallisena myös tietojärjestelmien valmistelun ja käyttöönoton kannalta.
Lausunnonantajista valtaosa pitää maakunnan edellytyksiä järjestämisvastuun toteuttamiseksi heikkoina. Ongelmallisena nähtiin maakunnan heikot mahdollisuudet vastata suoran valinnan palveluihin sisältyvien palvelukokonaisuuksien ja palveluketjujen määrittelystä ja yhteensovittamisesta, hyväksymis- ja sopimusmenettelyistä, tuottajille maksettavista korvauksista, tuottajien valvonnasta sekä toimia palvelujen viimekätisenä turvaajana.
Yleisesti ottaen lausunnoissa todetaan uudistuksen mahdollistavan palveluinnovaatioita ja uusia toimintatapoja. Uudistuksen katsotaan jossain määrin myös antavan edellytyksiä sosiaali- ja terveydenhuollon markkinoiden syntymiseen.