Ammattiurheilijoiden sosiaaliturvatyöryhmän raportti
sosiaali- ja terveysministeriö
2013
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 2013:41This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3644-7Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 20 päivänä joulukuuta 2012 työryhmän ajalle 1.1.2013-30.11.2013 paikantamaan ammattiurheilijoiden sosiaaliturvassa olevat mahdolliset epäkohdat ja tekemään tarvittavat muutosehdotukset niiden korjaamiseksi.
Työryhmän työn tavoitteena oli kehittää ammattiurheilijoiden sosiaaliturvaa selvittämällä heidän sosiaaliturvassaan mahdollisesti olevat epäkohdat ja etsimällä keinot epäkohtien korjaamiseen ottaen huomioon ehdotettavien muutosten kustannukset ja kustannusten kohdistuminen. Työn pohjana oli voimassa oleva laki urheilijan tapaturma- ja eläketurvasta (urheilijalaki).
Työryhmän tehtävänä oli selvittää ammattiurheilijoiden sosiaaliturvassa mahdollisesti olevat muutostarpeet ja tehdä niitä koskevat muutosehdotukset sekä selvittää mahdollisuudet järjestää urheilijoiden vanhuudenturva vakuutusyhtiöiden lisäksi myös vakuutuskassassa kuitenkin siten, että kaikilla ammattiurheilijoilla säilyy mahdollisuus saada vakuutuksella urheilijalaissa tarkoitettu turva.
Työryhmä selvitti yleisen työeläke- ja tapaturmavakuutuksen sekä urheilijalain mukaisen tapaturma- ja vanhuudenturvavakuutuksen välisiä eroavaisuuksia, toteuttamisen kustannuksia sekä vaikutuksia urheilijoiden sosiaaliturvaan, mikäli yleinen työeläke- ja tapaturmavakuutusjärjestelmä ulotettaisiin koskemaan myös urheilijoita. Lisäksi työryhmä käsitteli sairausvakuutuksen päivärahaa ja työttömyysturvaa sekä urheilijalakiin liittyviä erityiskysymyksiä, joita ovat vakuuttamiskausi, urheilijan vakuutusturvan toteutumisen turvaaminen, tapaturmakorvausten yhteensovitus, sairausvakuutuslain mukaisen sairauspäivärahan enimmäisaika, vakuuttamisikäraja, ammattitaudit ja eläkeikä. Työryhmä selvitti myös mahdollisuuksia järjestää urheilijoiden vanhuudenturva vakuutuskassassa.
Työryhmä ehdottaa, että urheilijalakiin tehdään täsmennyksiä vakuuttamiskauden määrittelyyn ja tapaturmaeläkkeen maksamisen edellytyksiin ja että urheilijan vakuutusturvan toteutumisen turvaamiseen liittyen urheilijalaissa säädettäisiin yhtiölle ilmoitusvelvollisuus urheilijalain mukaisen vakuutusturvan tarjoamisen lopettamisesta. Työryhmä ehdottaa lisäksi, että urheilijan vakuuttamisyläikärajaksi säädetään urheilijalain mukaisen vanhuuseläkeiän täyttyminen, että urheilijalain mukaisen vanhuuseläkkeen alkaminen sidotaan työeläkelakien mukaisen vanhuuseläkkeen alaikärajaan ja että urheilijarahastoon siirrettävä palkka huomioitaisiin sairauspäivärahan perusteena urheilijarahastoon siirrettäessä. Työryhmä on lisäksi katsonut, että urheilijalain mukainen vanhuudenturva olisi mahdollista järjestää tarvittavin lainmuutoksin eläkekassassa. Raporttiin liittyy eriäviä mielipiteitä.
Työryhmän työn tavoitteena oli kehittää ammattiurheilijoiden sosiaaliturvaa selvittämällä heidän sosiaaliturvassaan mahdollisesti olevat epäkohdat ja etsimällä keinot epäkohtien korjaamiseen ottaen huomioon ehdotettavien muutosten kustannukset ja kustannusten kohdistuminen. Työn pohjana oli voimassa oleva laki urheilijan tapaturma- ja eläketurvasta (urheilijalaki).
Työryhmän tehtävänä oli selvittää ammattiurheilijoiden sosiaaliturvassa mahdollisesti olevat muutostarpeet ja tehdä niitä koskevat muutosehdotukset sekä selvittää mahdollisuudet järjestää urheilijoiden vanhuudenturva vakuutusyhtiöiden lisäksi myös vakuutuskassassa kuitenkin siten, että kaikilla ammattiurheilijoilla säilyy mahdollisuus saada vakuutuksella urheilijalaissa tarkoitettu turva.
Työryhmä selvitti yleisen työeläke- ja tapaturmavakuutuksen sekä urheilijalain mukaisen tapaturma- ja vanhuudenturvavakuutuksen välisiä eroavaisuuksia, toteuttamisen kustannuksia sekä vaikutuksia urheilijoiden sosiaaliturvaan, mikäli yleinen työeläke- ja tapaturmavakuutusjärjestelmä ulotettaisiin koskemaan myös urheilijoita. Lisäksi työryhmä käsitteli sairausvakuutuksen päivärahaa ja työttömyysturvaa sekä urheilijalakiin liittyviä erityiskysymyksiä, joita ovat vakuuttamiskausi, urheilijan vakuutusturvan toteutumisen turvaaminen, tapaturmakorvausten yhteensovitus, sairausvakuutuslain mukaisen sairauspäivärahan enimmäisaika, vakuuttamisikäraja, ammattitaudit ja eläkeikä. Työryhmä selvitti myös mahdollisuuksia järjestää urheilijoiden vanhuudenturva vakuutuskassassa.
Työryhmä ehdottaa, että urheilijalakiin tehdään täsmennyksiä vakuuttamiskauden määrittelyyn ja tapaturmaeläkkeen maksamisen edellytyksiin ja että urheilijan vakuutusturvan toteutumisen turvaamiseen liittyen urheilijalaissa säädettäisiin yhtiölle ilmoitusvelvollisuus urheilijalain mukaisen vakuutusturvan tarjoamisen lopettamisesta. Työryhmä ehdottaa lisäksi, että urheilijan vakuuttamisyläikärajaksi säädetään urheilijalain mukaisen vanhuuseläkeiän täyttyminen, että urheilijalain mukaisen vanhuuseläkkeen alkaminen sidotaan työeläkelakien mukaisen vanhuuseläkkeen alaikärajaan ja että urheilijarahastoon siirrettävä palkka huomioitaisiin sairauspäivärahan perusteena urheilijarahastoon siirrettäessä. Työryhmä on lisäksi katsonut, että urheilijalain mukainen vanhuudenturva olisi mahdollista järjestää tarvittavin lainmuutoksin eläkekassassa. Raporttiin liittyy eriäviä mielipiteitä.