Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen ohjauksen siirto opetus- ja kulttuuriministeriöstä sosiaali- ja terveysministeriöön. Työryhmän esitys
sosiaali- ja terveysministeriö
2013
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita 2013:46This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3460-3Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriö ja opetus- ja kulttuuriministeriö asettivat 4.5.2012- 21.12.2012 väliselle ajalle ministeriöiden, yliopistojen, palvelujärjestelmän ja sidosryhmien edustajista koostuvan työryhmän valmistelemaan erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutusten ohjauksen siirtoa opetus- ja kulttuuriministeriöstä sosiaali- ja terveysministeriöön. Työryhmän väliraportin pohjalta ministeriöt myönsivät 19.12.2012 työryhmälle jatkoaikaa 31.12.2013 saakka.
Työryhmän esityksessä perustellaan erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen hallinnollisen siirron tarve sekä tapoja, joiden avulla alan erikoistumiskoulutuksen ohjausta voidaan parantaa. Työryhmän raportin liitteenä on hallituksen esitysluonnos siirron vaatimista säädösmuutoksista.
Työryhmän esityksen mukaan erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus eivät olisi enää sosiaali- ja terveysministeriön hallinnon alalle siirtyessään tutkintoon johtavaa koulutusta, vaan yliopistojen perustutkintojen jälkeistä ammatillista jatkokoulutusta. Koulutuksesta ja sen yhteistyöelimistä säädettäisiin terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa. Erikoislääkärikoulutuksesta säädettäisiin tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella nykyisin sisällöin. Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen valtakunnallisen ohjauksen parantamiseksi esitetään perustettavaksi erillinen koordinaatiojaos terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain mukaisen terveydenhuollon ammattihenkilöiden neuvottelukunnan yhteyteen.
Työryhmä esittää lainsäädäntöä muutettavan siten, että EVO-koulutuskorvauksia voitaisiin jatkossa maksaa yliopistoille ja yliopiston hyväksymää erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutusta tuottaville muille organisaatioille. Työryhmä esittää, että tämä asia sisällytetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislakiin.
Edellä olevat esitykset vahvistaisivat STM:n ohjausta ao. koulutuksen määrällisissä tavoitteissa eri erikoisaloilla.
Työryhmän esityksessä perustellaan erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen hallinnollisen siirron tarve sekä tapoja, joiden avulla alan erikoistumiskoulutuksen ohjausta voidaan parantaa. Työryhmän raportin liitteenä on hallituksen esitysluonnos siirron vaatimista säädösmuutoksista.
Työryhmän esityksen mukaan erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus eivät olisi enää sosiaali- ja terveysministeriön hallinnon alalle siirtyessään tutkintoon johtavaa koulutusta, vaan yliopistojen perustutkintojen jälkeistä ammatillista jatkokoulutusta. Koulutuksesta ja sen yhteistyöelimistä säädettäisiin terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa. Erikoislääkärikoulutuksesta säädettäisiin tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella nykyisin sisällöin. Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen valtakunnallisen ohjauksen parantamiseksi esitetään perustettavaksi erillinen koordinaatiojaos terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain mukaisen terveydenhuollon ammattihenkilöiden neuvottelukunnan yhteyteen.
Työryhmä esittää lainsäädäntöä muutettavan siten, että EVO-koulutuskorvauksia voitaisiin jatkossa maksaa yliopistoille ja yliopiston hyväksymää erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutusta tuottaville muille organisaatioille. Työryhmä esittää, että tämä asia sisällytetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislakiin.
Edellä olevat esitykset vahvistaisivat STM:n ohjausta ao. koulutuksen määrällisissä tavoitteissa eri erikoisaloilla.