Yrittäjien sosiaaliturvan kehittäminen : Yrittäjät 2009 -työryhmän muistio
sosiaali- ja terveysministeriö
2009
Julkaisusarja:
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2009:39This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-2885-5Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti 22.09.2008 työryhmän valmistelemaan ehdotuksia yrittäjien sosiaaliturvan kehittämiseksi. Työryhmän toimeksianto liittyy Matti Vanhasen II hallituksen ohjelmaan, jonka mukaan hallituskaudella jatketaan edelleen yrittäjien sosiaaliturvan kehittämistä ja puutteiden korjaamista. Työryhmän tuli arvioida yrittäjien sosiaaliturvajärjestelmän puutteet ja tehdä ehdotuksia niiden korjaamiseksi. Erityisesti työryhmän tuli arvioida kehittämistarpeita liittyen yrittäjän eläkelain soveltamisalaan, yrittäjän perheenjäsenen työttömyysturvaan, yksityisten elinkeinonharjoittajien muista poikkeavaan kohteluun verotuksessa, yrittäjän sairausajan turvaan sekä yrittäjäperheen lastenhoitoon liittyviin ongelmiin.
Työryhmä ehdottaa, että yrittäjämääritelmää tarkistettaisiin yrittäjän eläkelaissa siten, että johtavassa asemassa työskentelevää osakasta pidettäisiin yrittäjänä, jos hän omistaisi joko yksin vähintään 30 prosenttia tai yhdessä perheenjäsentensä kanssa vähintään 50 prosenttia yrityksen osakepääomasta tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä. Osakkaan tulisi perheenjäsenten kanssa yhdessä osakkeita omistettaessa omistaa itse vähintään yksi osake. Lisäksi muussa yhteisössä, kuten osuuskunnassa tai ulkomaisessa yhteisössä, johtavassa asemassa olevaa henkilöä pidettäisiin yrittäjänä, jos hänellä olisi yhteisössä edellä kuvattua vastaava määräämisvalta. Vastaava muutos tehtäisiin myös maatalousyrittäjän eläkelakiin.
Työryhmä ehdottaa, että työttömyysturvalakia tulisi muuttaa siten, että työttömyysturvaa myönnettäisiin yrittäjän perheenjäsenelle myös sillä perusteella, että yrityksen taloudellista tilannetta kuvaavista asiakirjoista, kuten tilinpäätöksistä, on nähtävissä, että työ yrityksessä on vähentynyt siinä määrin, että työtä ei enää riitä perheenjäsenelle eikä yritystoiminnasta syntyvä tulo tuota perheenjäsentä kohti laskettuna sitä määrää, jota voidaan pitää vähimmäistoimeentulon rajaa osoittavana. Työttömyysturvaa yrityksen taloudellisen tilanteen heikentymisen perusteella myönnettäisiin kuitenkin vain silloin, kun yrityksessä työskentelee enää yrittäjäperheen jäseniä. Työryhmä ehdottaa myös yrittäjän työttömyysturvan työssäoloehdon lyhentämistä ja jälkisuojasäännösten muuttamista.
Työryhmä ehdottaa, että liikunta- ja kulttuurisetelien sekä sairaan lapsen hoitokulujen verovähennysoikeus tulisi laajentaa koskemaan yksityisiä elinkeinonharjoittajia. Työryhmä on katsonut myös, että osittainen hoitoraha tulee ulottaa koskemaan yrittäjiä sekä osasairauspäivärahan karenssiaikaa tulee lyhentää. Työryhmä ehdottaa myös sairausvakuutuslain 8 luvun 10 §:n 5 momenttia kumottavaksi. Momentin kumoamisen johdosta samanaikaisesti YEL- ja MYEL-vakuutettuina olevat yrittäjät saisivat oikeuden saada sairauspäivärahan omavastuuajan päivärahaa myös YEL-vakuutuksen perusteella.
Lisäksi työryhmä ehdottaa, että vuorotteluvapaalain soveltamisalaa laajennettaisiin siten, että lakia sovellettaisiin myös yrittäjiin. Yrittäjän vuorotteluvapaata koskevat säännökset olisivat aluksi voimassa viiden vuoden määräajan. Määräaikana saatujen kokemusten perusteella arvioitaisiin, onko perusteltua tehdä järjestelmästä pysyvä.
Lisäksi työryhmä on työssään käsitellyt itsensä työllistävien yrittäjien työttömyysturvaa, YEL-työtulokattoa, pienituloisten YEL-vakuutettujen yrittäjien eläkevakuuttamisen kannustavuutta, yrittäjän aikuiskoulutustukea sekä yrittäjän ammattitutkintostipendiä.
Työryhmä ehdottaa, että yrittäjämääritelmää tarkistettaisiin yrittäjän eläkelaissa siten, että johtavassa asemassa työskentelevää osakasta pidettäisiin yrittäjänä, jos hän omistaisi joko yksin vähintään 30 prosenttia tai yhdessä perheenjäsentensä kanssa vähintään 50 prosenttia yrityksen osakepääomasta tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä. Osakkaan tulisi perheenjäsenten kanssa yhdessä osakkeita omistettaessa omistaa itse vähintään yksi osake. Lisäksi muussa yhteisössä, kuten osuuskunnassa tai ulkomaisessa yhteisössä, johtavassa asemassa olevaa henkilöä pidettäisiin yrittäjänä, jos hänellä olisi yhteisössä edellä kuvattua vastaava määräämisvalta. Vastaava muutos tehtäisiin myös maatalousyrittäjän eläkelakiin.
Työryhmä ehdottaa, että työttömyysturvalakia tulisi muuttaa siten, että työttömyysturvaa myönnettäisiin yrittäjän perheenjäsenelle myös sillä perusteella, että yrityksen taloudellista tilannetta kuvaavista asiakirjoista, kuten tilinpäätöksistä, on nähtävissä, että työ yrityksessä on vähentynyt siinä määrin, että työtä ei enää riitä perheenjäsenelle eikä yritystoiminnasta syntyvä tulo tuota perheenjäsentä kohti laskettuna sitä määrää, jota voidaan pitää vähimmäistoimeentulon rajaa osoittavana. Työttömyysturvaa yrityksen taloudellisen tilanteen heikentymisen perusteella myönnettäisiin kuitenkin vain silloin, kun yrityksessä työskentelee enää yrittäjäperheen jäseniä. Työryhmä ehdottaa myös yrittäjän työttömyysturvan työssäoloehdon lyhentämistä ja jälkisuojasäännösten muuttamista.
Työryhmä ehdottaa, että liikunta- ja kulttuurisetelien sekä sairaan lapsen hoitokulujen verovähennysoikeus tulisi laajentaa koskemaan yksityisiä elinkeinonharjoittajia. Työryhmä on katsonut myös, että osittainen hoitoraha tulee ulottaa koskemaan yrittäjiä sekä osasairauspäivärahan karenssiaikaa tulee lyhentää. Työryhmä ehdottaa myös sairausvakuutuslain 8 luvun 10 §:n 5 momenttia kumottavaksi. Momentin kumoamisen johdosta samanaikaisesti YEL- ja MYEL-vakuutettuina olevat yrittäjät saisivat oikeuden saada sairauspäivärahan omavastuuajan päivärahaa myös YEL-vakuutuksen perusteella.
Lisäksi työryhmä ehdottaa, että vuorotteluvapaalain soveltamisalaa laajennettaisiin siten, että lakia sovellettaisiin myös yrittäjiin. Yrittäjän vuorotteluvapaata koskevat säännökset olisivat aluksi voimassa viiden vuoden määräajan. Määräaikana saatujen kokemusten perusteella arvioitaisiin, onko perusteltua tehdä järjestelmästä pysyvä.
Lisäksi työryhmä on työssään käsitellyt itsensä työllistävien yrittäjien työttömyysturvaa, YEL-työtulokattoa, pienituloisten YEL-vakuutettujen yrittäjien eläkevakuuttamisen kannustavuutta, yrittäjän aikuiskoulutustukea sekä yrittäjän ammattitutkintostipendiä.