Kieli keskuksessa – Toimintaa ja kehittämistä kielikeskuksen arjessa
Editoija
Pollari, Pirkko
Ahopelto, Tarja
Liukko, Satu
Ahonen, Aleksi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-624-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-624-8
Tiivistelmä
Kieli keskuksessa – toimintaa ja kehittämistä kielikeskuksen arjessa -julkaisu on syntynyt kielikeskuksen henkilöstön yhteistyönä juhlistamaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) kielikeskuksen kahta vuosikymmentä. Kielikeskuksen toiminta käynnistyi virallisesti vuonna 2001. Julkaisuun kirjoittajat ovat kielikeskuksen nykyisiä ja jo eläkkeelle siirtyneitä opettajia sekä kielikeskuksen hallinnosta vastaavia. Artikkelit on kirjoitettu eri kielillä. Julkaisun tarkoituksena on kuvata näytteenomaisesti yhden ammattikorkeakoulun kielikeskuksen hallinnollista ja pedagogista toimintaa ja kehittämistä eri näkökulmista sekä eri ajankohtina. Julkaisu osoittaa, miten ”kirjava” kielikeskuksen arki on ja miten monenlaiset muutokset ovat johtaneet nykyiseen JAMK:n kielikeskukseen. Julkaisu koostuu kolmen eri teeman alle sijoittuvista artikkeleista. Ensimmäisen teeman, Kielikeskusarkea eri näkökulmista, alla käsitellään keskitetyn kielikeskusmallin etuja ja haasteita, pohditaan kieli- ja viestintäopintojen tarjontaan liittyvää pilottia sekä tehdään katsaus opettajan muuttuneeseen työnkuvaan viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Tulevaisuuden työ elämätaitoja kohti -teeman yhteydessä käsitellään mm. viestintä- ja vuorovaikutustaitoja työelämän tarpeita varten, venäjän kielen merkitystä työelämälle sekä robotiikkaa S2-opetuksen tukena. Kolmas teema, Pedagogisia kokeiluja ja kehittämistä, tarjoaa esimerkkejä esiintymisvarmuuden vahvistamisesta, saksan kielen opettamisesta koronapandemian aikana sekä englannin kielen verkko-opetuskokeilusta non-stop-mallilla. Julkaisu on suunnattu ensisijaisesti muiden korkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajille sekä kielten ja viestinnän opetuksen kehittämisestä vastaaville koordinaattoreille, suunnittelijoille ja esimiehille. Sitä voivat hyödyntää myös mm. opettajankouluttajat ja opetusharjoittelijat ammattikorkeakoulujen kieltenopetukseen tutustumisen apuna. Julkaisu tarjoaa lisäksi muille alan toimijoille ideoita ja kokemuksia mm. kieltenopetuksen kehittämiseen ja sitä koskevaan päätöksentekoon.