Meillä on vientiä! : Kansainvälistymistä verkostoyhteistyöllä
Editoija
Ojala, Sanna
Leinonen, Suvi-Tuulia
Siltanen, Henna
Junttila, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-535-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-535-7
Tiivistelmä
Suomi on Euroopan unionin pohjoisin maatalousmaa, jolle kylmä talvi ja lyhyt kasvukausi tuovat omat haasteensa mutta myös etunsa elintarviketuotannossa. Suomalaisen ruoan valtteina pidetään puhtautta, tuoteturvallisuutta ja vähäistä antibioottien käyttöä.
Saksa on yksi Suomen tärkeimmistä vientimaista. Suomi vie Saksaan vuosittain jopa 88 miljoonan euron arvosta ruokaa ja juomia, mikä tekee Saksasta Suomen viidenneksi suurimman elintarvikkeiden vientimaan. EU:n sisämarkkinoilla toimiessa yritysten etuna on elintarvikesäännösten yhtenäisyys verrattuna esimerkiksi Aasian maihin.
Meillä on vientiä! -julkaisu on koottu Vientivalmiuksien kehittäminen Saksan markkinoille – IGW2019 -hankkeen toimenpiteenä. Julkaisun artikkeleissa luodaan katsaus pienyrittäjien verkostoitumiseen, kansainvälistymiseen, viennin tilanteeseen ja Internationale Grüne Woche 2019 (IGW2019) -messujen toteutumiseen yrittäjien, hankehallinnoijien, opiskelijoiden, ulkoistetun vientipäällikön ja järjestävän päätahon MTK:n sekä maakuntaosastojen koordinaattoreiden näkökulmista. Artikkelit perustuvat haastatteluihin ja asiantuntijoiden näkemyksiin. Suomen pääkumppanuusmaana oleminen IGW2019-messuilla oli ensikertaisuudessaan merkittävä panostus sekä järjestäjiltä että messuille näytteilleasettajina osallistuneilta yrityksiltä.
Julkaisun tavoitteena on ollut kerätä arvokasta tietoa pienyritysten verkostoitumisesta, messuosallistumiseen valmistautumisesta, toteutuksesta, tavoitteiden saavuttamisesta ja rahoituksesta sekä jakaa tämä tieto laajemmalle yleisölle. Julkaisu on suunnattu niin IGW2019-messuille osallistuneille, kuin myös kaikille muille viennistä ja kansainvälisistä markkinoista kiinnostuneille.
Saksa on yksi Suomen tärkeimmistä vientimaista. Suomi vie Saksaan vuosittain jopa 88 miljoonan euron arvosta ruokaa ja juomia, mikä tekee Saksasta Suomen viidenneksi suurimman elintarvikkeiden vientimaan. EU:n sisämarkkinoilla toimiessa yritysten etuna on elintarvikesäännösten yhtenäisyys verrattuna esimerkiksi Aasian maihin.
Meillä on vientiä! -julkaisu on koottu Vientivalmiuksien kehittäminen Saksan markkinoille – IGW2019 -hankkeen toimenpiteenä. Julkaisun artikkeleissa luodaan katsaus pienyrittäjien verkostoitumiseen, kansainvälistymiseen, viennin tilanteeseen ja Internationale Grüne Woche 2019 (IGW2019) -messujen toteutumiseen yrittäjien, hankehallinnoijien, opiskelijoiden, ulkoistetun vientipäällikön ja järjestävän päätahon MTK:n sekä maakuntaosastojen koordinaattoreiden näkökulmista. Artikkelit perustuvat haastatteluihin ja asiantuntijoiden näkemyksiin. Suomen pääkumppanuusmaana oleminen IGW2019-messuilla oli ensikertaisuudessaan merkittävä panostus sekä järjestäjiltä että messuille näytteilleasettajina osallistuneilta yrityksiltä.
Julkaisun tavoitteena on ollut kerätä arvokasta tietoa pienyritysten verkostoitumisesta, messuosallistumiseen valmistautumisesta, toteutuksesta, tavoitteiden saavuttamisesta ja rahoituksesta sekä jakaa tämä tieto laajemmalle yleisölle. Julkaisu on suunnattu niin IGW2019-messuille osallistuneille, kuin myös kaikille muille viennistä ja kansainvälisistä markkinoista kiinnostuneille.