Ristiinopiskelun opintopolun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin : EduFutura Jyväskylä -kesäopinnot
Kääriäinen, Anitta (2018)
Kääriäinen, Anitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-491-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-491-6
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opiskelijan ristiinopiskelun opintopolkua EduFutura Jyväskylä -verkoston yhteisissä kesäopinnoissa. Yhteistyöverkos¬toon kuuluvat Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto avoin yliopisto ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymä. Ristiinopiskelun kehittäminen on yksi opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnallisista tavoitteista lisätä yhteis¬työtä ja luoda uusia toimintatapoja korkeakoulujen välillä. Työn tavoitteena oli löytää ristiinopiskelun opintopolun kriittiset pisteet, jotka vaikuttavat opiskeli¬jan opiskelukokemukseen. Lisäksi tavoitteena oli antaa kehittämisehdotuksia opiskelijan ristiinopiskelun palvelu-/opintopolun sujuvoittamiseksi digitaalisia tietoja hyödyntäen.
Tutkimustyö toteutettiin kehittämistutkimuksena käyttäen tapaustutki¬musmenetelmää kesän 2017 yhteisen kesäopintotarjottimen opintoihin osal¬listuneiden opiskelijoiden ja EduFutura-verkoston opintohallinnon toimijoiden teemahaastatteluja. Opintopolun kehittämismenetelmänä käytettiin palvelu-muotoilua, joka pohjautuu asiakasymmärrykseen. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina yhtä ryhmähaastattelua lukuun ottamatta. Tutkimuksen aineistona käytettiin myös olemassa olevia dokumentteja ja havainnointia.
Tutkimustuloksissa tunnistettiin useita kehittämiskohteita ristiinopiskelu¬polun eri vaiheissa: 1.opintotarjonta ja saavutettavuus, 2. ilmoittautuminen, opintosuunnitelman muutos tai peruminen, 3. opintojen aloittaminen, verk¬kotunnukset ja opiskeluaika, 4. opintojen valmistuminen ja opiskeluoikeuden päättyminen ja 5. toimintaympäristö.
Tuloksena syntyi EduFutura Jyväskylä -verkoston yhteisen kesäopinto¬tarjonnan palveluprosessin kuvaus palvelumallikaavioina ja tarkempi kuvaus, opiskelija-case opiskelijan palvelu-/opiskelupolusta, joka muodostui 11 pal¬velutuokiosta. Opiskelupolun kriittiset pisteet liittyivät lähinnä ristiinopiskelun alku- ja loppuvaiheisiin sekä opiskelijan että opintohallinnon toimijoiden näkö¬kulmista. Lisäksi kompleksinen toimintaympäristö aiheutti omat haasteensa, kuten erilaiset tietojärjestelmät. Tulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla Edu¬Futura Jyväskylä -verkoston toimijoiden on mahdollista parantaa opiskelijan ristiinopiskelukokemusta.
Tutkimustyö toteutettiin kehittämistutkimuksena käyttäen tapaustutki¬musmenetelmää kesän 2017 yhteisen kesäopintotarjottimen opintoihin osal¬listuneiden opiskelijoiden ja EduFutura-verkoston opintohallinnon toimijoiden teemahaastatteluja. Opintopolun kehittämismenetelmänä käytettiin palvelu-muotoilua, joka pohjautuu asiakasymmärrykseen. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina yhtä ryhmähaastattelua lukuun ottamatta. Tutkimuksen aineistona käytettiin myös olemassa olevia dokumentteja ja havainnointia.
Tutkimustuloksissa tunnistettiin useita kehittämiskohteita ristiinopiskelu¬polun eri vaiheissa: 1.opintotarjonta ja saavutettavuus, 2. ilmoittautuminen, opintosuunnitelman muutos tai peruminen, 3. opintojen aloittaminen, verk¬kotunnukset ja opiskeluaika, 4. opintojen valmistuminen ja opiskeluoikeuden päättyminen ja 5. toimintaympäristö.
Tuloksena syntyi EduFutura Jyväskylä -verkoston yhteisen kesäopinto¬tarjonnan palveluprosessin kuvaus palvelumallikaavioina ja tarkempi kuvaus, opiskelija-case opiskelijan palvelu-/opiskelupolusta, joka muodostui 11 pal¬velutuokiosta. Opiskelupolun kriittiset pisteet liittyivät lähinnä ristiinopiskelun alku- ja loppuvaiheisiin sekä opiskelijan että opintohallinnon toimijoiden näkö¬kulmista. Lisäksi kompleksinen toimintaympäristö aiheutti omat haasteensa, kuten erilaiset tietojärjestelmät. Tulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla Edu¬Futura Jyväskylä -verkoston toimijoiden on mahdollista parantaa opiskelijan ristiinopiskelukokemusta.