Mobiilimenetelmät sote-asiakastyössä
Editoija
Mäkelä, Jaana
Punna, Mari
Sevón, Eija
Malinen, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-475-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-475-6
Tiivistelmä
Sosiaali -ja terveyspalvelujen uudistaminen muuttaa asiakastyötä. Tulevaisuudessa ammattilaisen työvälineenä tulee olemaan yhä useammin mobiililaitteita ja mobiilisovelluksia. Sote-ammattilaisten osaamiseen on tulossa uusia tarpeita, mutta samaan aikaan on huolehdittava ammattilaisten työhyvinvoinnista. Tässä julkaisussa kuvataan yhteiskehittämisen periaatteella toteutetun Minä ensin -kehittämishankkeen etenemistä ja tuotoksia. Sote-ammattilaiset osallistuivat hankkeen aikana ensin itse mobiilimenetelmiä hyödyntävään työhyvinvointi-interventioon, ja sen jälkeen he lähtivät soveltamaan mobiilimenetelmiä asiakastyössään. Julkaisussa tarkastellaan hankkeeseen osallistuneiden ammattilaisten kokemuksia työhyvinvoinnista, asiakastyöstä sekä mobiilimenetelmien käytöstä ja niihin liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista useista eri näkökulmista. Hankkeessa kehitetyt mobiiliviestiohjelma eKoutsi, mobiilimenetelmien käyttöönotossa avustava Menetelmämuotti-työkalu sekä valmiiden mobiilisovellusten tarkastelun työväline Appsiluuppi tarjovat sote-ammattilaisille valmiita keinoja mobiilimenetelmien käyttöönottoon. Lisäksi julkaisussa tuodaan esille keskeisiä tietoturvaan ja tietosuojaan liittyviä kysymyksiä. Hankkeen havaintoja, tuloksia ja kehitettyjä työvälineitä voidaan hyödyntää sote-palveluiden kehittämisessä kohti mobiileja asiakastyön menetelmiä.