Hakijatutkimus 2017
Kananen, Jorma (2017)
Kananen, Jorma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-462-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-462-6
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan vuonna 2017 Jyväskylän ammattikorkeakouluun (JAMK) hakeneiden opiskelijoiden mielikuvia (brändi-imago) Jyväskylän ammattikorkeakoulusta. Vastaava tutkimus toteutettiin myös vuosina 2013, 2014, 2015 ja 2016, mikä mahdollistaa tulosten vertailun aikaisempiin vuosiin ja mahdollisten muutostrendien arvioinnin. Tutkimuksessa selvitettiin spontaaneja mielikuvia JAMKista avoimilla ja strukturoiduilla kysymyksillä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös Jyväskylän kaupungin vaikutusta hakijoiden mielikuviin sekä tutkinto-ohjelmien roolia ja mielikuvaa niistä. Lisäksi tarkasteltiin eri tiedonhankintakanavien roolia ja Jyväskylän ammattikorkeakoulua IP-analyysin pohjalta. Pitkittäistutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että mielikuvissa Jyväskylän ammattikorkeakoulusta ei ole tapahtunut juuri mitään muutoksia kolmen tutkimuskerran aikana. Vuonna 2017 tutkimukseen vastasi 1371 hakijaa, mikä tarkoittaa 23 %:n vastausprosenttia (6024).