Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena : sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle
Editoija
Era, Taina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-392-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-392-6
Tiivistelmä
Sarana-hankkeessa (2010–2014), vastattiin palvelujärjestelmän tuomiin, moniasiakkuuden haasteisiin. Hanke toteutettiin Keski-Suomessa ja siinä luotiin moniammatillinen, asiakkaan tilannetta ja tarpeita vastaava tilannearviointityöskentely, Sarana-malli. Toimintamalli kehitettiin osana Jyväskylän kaupungin ja muiden Keski-Suomen kuntien sosiaali- ja perhepalveluja yhteistyössä Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen, Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen sosiaalityön yksikön sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikön opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Hanke toteutettiin Euroopan sosiaalirahaston tuella.
Kehittämistyö nivellettiin osaksi työntekijöiden omaa asiakastyötä. Näin muodostui psykososiaalisen työn oppimisareena, jossa asiakkaat, työntekijät sekä oppilaitosten opiskelijat ja opettajat rakensivat yhdessä uutta monialaista ja -ammatillista toimintatapaa. Hankkeen tukena toimi käytännön toteuttajien projektiryhmä sekä hankkeen taustaorganisaatioiden edustajista koostunut ohjausryhmä, joka jatkoi toimintaansa rahoituksen päätyttyä seurantaryhmänä. Keskeistä kehittämisprosessissa oli se, että työntekijät olivat itse oman työnsä kehittäjiä yhteistyökumppaneiden kanssa. Näin tilannearviointityöskentely on juurtunut osaksi moniammatillisen työn toimintatapaa.
Kehittämistyö nivellettiin osaksi työntekijöiden omaa asiakastyötä. Näin muodostui psykososiaalisen työn oppimisareena, jossa asiakkaat, työntekijät sekä oppilaitosten opiskelijat ja opettajat rakensivat yhdessä uutta monialaista ja -ammatillista toimintatapaa. Hankkeen tukena toimi käytännön toteuttajien projektiryhmä sekä hankkeen taustaorganisaatioiden edustajista koostunut ohjausryhmä, joka jatkoi toimintaansa rahoituksen päätyttyä seurantaryhmänä. Keskeistä kehittämisprosessissa oli se, että työntekijät olivat itse oman työnsä kehittäjiä yhteistyökumppaneiden kanssa. Näin tilannearviointityöskentely on juurtunut osaksi moniammatillisen työn toimintatapaa.