Osallistavan pelinkehityksen ABC
Tuohimaa, Hanna; Kankainen, Ville; Lemström, Ulla; Meristö, Tarja (2017)
Tuohimaa, Hanna
Kankainen, Ville
Lemström, Ulla
Meristö, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-464-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-464-4
Tiivistelmä
Zet-hankkeessa kehitettiin hyötypeliä yhdessä nuorten kanssa. Tavoitteena oli varsinaisen pelin lisäksi myös kerätä käytännön kokemuksia osallistavasta sovelluksen kehityksestä hyödyksi muille. Hanketta toteuttivat Laurea-ammattikorkeakoulu ja Valaa Oy (ent. Meanfish) yhteistyössä Hangon ja Lohjan kaupunkien sekä Evangeliska Folkhögskolanin Hangon mediapajan kanssa. Hanke sai rahoitusta Hämeen ELY-keskukselta Euroopan sosiaalirahastosta.
Tämä ohjeistus on ensisijaisesti suunnattu tahoille, joita käyttäjien osallistaminen ja pelien hyödyntäminen osana omaa toimintaa kiinnostaa. Ohjeistus on kuitenkin laadittu sillä oletuksella, että sovelluksen kehityksessä on mukana ammattilaistaho, joka vastaa käytännössä sovelluksen kehityksestä ja teknisestä toteutuksesta. Zet-hankkeessa toisena kumppanina hanketta toteuttamassa oli hyötypelien kehittämiseen erikoistunut pelialan yritys Valaa Oy. Mikäli sovellusta ollaan kehittämässä hanketoiminnan ulkopuolella, tulisi sovelluskehityksen ammattilainen osallistaa prosessiin muulla tavoin, esimerkiksi ostopalveluna.
Tulevaisuudessa, avointen pelinkehitysalustojen kehittyessä, on sovelluskehitys mahdollisesti toteutettavissa myös ilman sovelluskehityksen ammattilaista. Yksi tällainen omatoimista pelinkehitystä tukeva alusta on esimerkiksi Valaa Oy:n kehittämä Errantry, jonka avaamista kaikkien käyttöön Zet-hankkeessa myös valmisteltiin. Näin avoimella lähdekoodilla Zet-hankkeessa toteutettu Reptilian Overlords -peli olisi myös hankkeen jälkeen nuorten edelleen kehitettävissä.
Zet-hankkeen pelinkehitysprosessia toteutettiin Hangossa ja Lohjalla vuosina 2015-2016. Hanke käynnistyi taustatietojen keruulla sekä nuorille suunnatuilla keskustelutilaisuuksilla Hangossa ja Lohjalla. Varsinainen pelinkehitysprosessi käynnistyi kaksipäiväisellä gamejam-tyyppisellä ideointitapahtumalla Lohjalla marraskuussa 2015. Tämän jälkeen paikalliset pelinkehitystiimit kokoontuivat Hangossa ja Lohjalla koko talven ja kevään ajan. Myös alueen toimijat osallistettiin mukaan pelinkehitykseen heille järjestetyissä verkostotyöpajoissa. Syntyi työelämäaiheinen Reptilian Overlords -peli.
Keväällä 2016 toteutettiin ideoidun pelin ensimmäinen osademo, jota myös testattiin alueen nuorisotyöpajoilla. Pelinkehitystiimien tapaamiset päättyivät elo-syyskuussa 2016, minkä jälkeen peliä testattiin ja viimeisteltiin syksyn aikana kiertämällä nuorisotyöpajoilla, nuorisotiloilla ja oppilaitoksissa. Ensimmäinen versio pelistä julkistettiin marraskuussa toteutetussa nuorten teemapäivässä Lohjalla. Tämän jälkeen peliä vielä kehitettiin edelleen, toinen versio pelistä julkistettiin hankkeen loppuseminaarissa tammikuussa 2017 ja lopullinen versio toukokuussa 2017. Samalla kehitettiin edelleen pelimoottoria, jotta avoimen lähdekoodin peli olisi helposti edelleen kehitettävissä myös hankkeen jälkeen sekä laadittiin ohjeistuksia pelin hyödyntämiseksi.
Reptilian Overlords -peli on työelämäaiheinen peli, jonka tavoitteena on toimia 3 keskustelunavaajana nuoren ja nuorisotyöntekijän, -ohjaajan tai muun aikuisen välillä. Mustan huumorin sävyttämään pelin on ujutettu mukaan mm. työnhakuun, yrityksen johtamiseen, työyhteisöihin ja työmotivaatioon liittyviä sisältöjä. Peli on toki myös nuorten itsenäisesti pelattavissa.
Tämä ohjeistus kokoaa yhteen Zet-hankkeen opit siitä, miten pelejä kehitetään yhdessä, osallistaen. Ohjeistus on ensin esitetty huoneentauluna, ja seuraavissa alaluvuissa yksityiskohtaisemmin.
Lisätietoa Zet-hankkeesta ja hankkeessa kehitetystä pelistä:
zet-hanke.fi
Tämä ohjeistus on ensisijaisesti suunnattu tahoille, joita käyttäjien osallistaminen ja pelien hyödyntäminen osana omaa toimintaa kiinnostaa. Ohjeistus on kuitenkin laadittu sillä oletuksella, että sovelluksen kehityksessä on mukana ammattilaistaho, joka vastaa käytännössä sovelluksen kehityksestä ja teknisestä toteutuksesta. Zet-hankkeessa toisena kumppanina hanketta toteuttamassa oli hyötypelien kehittämiseen erikoistunut pelialan yritys Valaa Oy. Mikäli sovellusta ollaan kehittämässä hanketoiminnan ulkopuolella, tulisi sovelluskehityksen ammattilainen osallistaa prosessiin muulla tavoin, esimerkiksi ostopalveluna.
Tulevaisuudessa, avointen pelinkehitysalustojen kehittyessä, on sovelluskehitys mahdollisesti toteutettavissa myös ilman sovelluskehityksen ammattilaista. Yksi tällainen omatoimista pelinkehitystä tukeva alusta on esimerkiksi Valaa Oy:n kehittämä Errantry, jonka avaamista kaikkien käyttöön Zet-hankkeessa myös valmisteltiin. Näin avoimella lähdekoodilla Zet-hankkeessa toteutettu Reptilian Overlords -peli olisi myös hankkeen jälkeen nuorten edelleen kehitettävissä.
Zet-hankkeen pelinkehitysprosessia toteutettiin Hangossa ja Lohjalla vuosina 2015-2016. Hanke käynnistyi taustatietojen keruulla sekä nuorille suunnatuilla keskustelutilaisuuksilla Hangossa ja Lohjalla. Varsinainen pelinkehitysprosessi käynnistyi kaksipäiväisellä gamejam-tyyppisellä ideointitapahtumalla Lohjalla marraskuussa 2015. Tämän jälkeen paikalliset pelinkehitystiimit kokoontuivat Hangossa ja Lohjalla koko talven ja kevään ajan. Myös alueen toimijat osallistettiin mukaan pelinkehitykseen heille järjestetyissä verkostotyöpajoissa. Syntyi työelämäaiheinen Reptilian Overlords -peli.
Keväällä 2016 toteutettiin ideoidun pelin ensimmäinen osademo, jota myös testattiin alueen nuorisotyöpajoilla. Pelinkehitystiimien tapaamiset päättyivät elo-syyskuussa 2016, minkä jälkeen peliä testattiin ja viimeisteltiin syksyn aikana kiertämällä nuorisotyöpajoilla, nuorisotiloilla ja oppilaitoksissa. Ensimmäinen versio pelistä julkistettiin marraskuussa toteutetussa nuorten teemapäivässä Lohjalla. Tämän jälkeen peliä vielä kehitettiin edelleen, toinen versio pelistä julkistettiin hankkeen loppuseminaarissa tammikuussa 2017 ja lopullinen versio toukokuussa 2017. Samalla kehitettiin edelleen pelimoottoria, jotta avoimen lähdekoodin peli olisi helposti edelleen kehitettävissä myös hankkeen jälkeen sekä laadittiin ohjeistuksia pelin hyödyntämiseksi.
Reptilian Overlords -peli on työelämäaiheinen peli, jonka tavoitteena on toimia 3 keskustelunavaajana nuoren ja nuorisotyöntekijän, -ohjaajan tai muun aikuisen välillä. Mustan huumorin sävyttämään pelin on ujutettu mukaan mm. työnhakuun, yrityksen johtamiseen, työyhteisöihin ja työmotivaatioon liittyviä sisältöjä. Peli on toki myös nuorten itsenäisesti pelattavissa.
Tämä ohjeistus kokoaa yhteen Zet-hankkeen opit siitä, miten pelejä kehitetään yhdessä, osallistaen. Ohjeistus on ensin esitetty huoneentauluna, ja seuraavissa alaluvuissa yksityiskohtaisemmin.
Lisätietoa Zet-hankkeesta ja hankkeessa kehitetystä pelistä:
zet-hanke.fi