Reptilian overloads -peli keskustelun avaajana nuoren ja aikuisen kohtaamisissa : ohjeistus Reptilian Overloads -pelin hyödyntämiseen
Tuohimaa, Hanna; Kankainen, Ville; Lemström, Ulla; Meristö, Tarja (2017)
Tuohimaa, Hanna
Kankainen, Ville
Lemström, Ulla
Meristö, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-462-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-462-0
Tiivistelmä
Reptilian Overlords -peli on kehitetty yhdessä nuorten kanssa Lohjalla ja Hangossa vuosina 2015-2017. Päätavoitteena oli kehittää hauska peli, joka samalla auttaisi nuoria pohtimaan omaa elämäänsä, arkeaan ja tulevaisuuttaan. Peli on sekä nuorten itsenäisesti pelattavissa että hyödynnettävissä nuoren ja aikuisen kohtaamisissa. Kohtaamistilanteissa peli toimii keskustelunavaajana erityisesti työelämään liittyvissä asioissa:
• Työnhaku ja työhaastattelu
• Rohkeus ja reippaus
• Työmotivaatio
• Yhteisöllisyys ja käyttäytyminen
• Kiire
• Rahankäyttö
• Ihmisten johtaminen
• Etiikka - oikean ja väärän pohtiminen
Aluksi teemoja käsitellään yleisesti koko pelin osalta. Pelistä on ensin lyhyt kuvaus teeman näkökulmasta.Tämän jälkeen on kustakin teemasta esitetty muutama aihepiiriin sopiva kysymys pohdittavaksi yhdessä. Temaattisen käsittelyn lisäksi ohjeistuksessa käydään läpi myös pelin vakoilutehtävät. Jokaisesta tehtävästä on nostettu esiin jokin aihepiiri, jota tehtävän perusteella voi nuoren kanssa käydä läpi.
Oikeita vastauksia kysymyksiin ei ole. Kysymysten tarkoitus on siivittää keskustelua nuorelle tärkeisiin aihepiireihin omaa itsenäistymistä ja työelämää pohdittaessa. Pelin pääkohderyhmä ovat 15-24-vuotiaat, mutta keskustelua on toki mahdollista viritellä myös tätä nuorempien ja vanhempien nuorten kanssa.
Lisätietoa pelistä ja ohjeet pelin lataamiseen zet-hanke.fi
• Työnhaku ja työhaastattelu
• Rohkeus ja reippaus
• Työmotivaatio
• Yhteisöllisyys ja käyttäytyminen
• Kiire
• Rahankäyttö
• Ihmisten johtaminen
• Etiikka - oikean ja väärän pohtiminen
Aluksi teemoja käsitellään yleisesti koko pelin osalta. Pelistä on ensin lyhyt kuvaus teeman näkökulmasta.Tämän jälkeen on kustakin teemasta esitetty muutama aihepiiriin sopiva kysymys pohdittavaksi yhdessä. Temaattisen käsittelyn lisäksi ohjeistuksessa käydään läpi myös pelin vakoilutehtävät. Jokaisesta tehtävästä on nostettu esiin jokin aihepiiri, jota tehtävän perusteella voi nuoren kanssa käydä läpi.
Oikeita vastauksia kysymyksiin ei ole. Kysymysten tarkoitus on siivittää keskustelua nuorelle tärkeisiin aihepiireihin omaa itsenäistymistä ja työelämää pohdittaessa. Pelin pääkohderyhmä ovat 15-24-vuotiaat, mutta keskustelua on toki mahdollista viritellä myös tätä nuorempien ja vanhempien nuorten kanssa.
Lisätietoa pelistä ja ohjeet pelin lataamiseen zet-hanke.fi