Opi ravinteista! Näkökulmia ravinnekierrosta ja -kierrätyksestä oppimiseen ja opettamiseen
Editoija
Raimovaara, Eija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-833-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-833-6
Tiivistelmä
Ravinteet ja ravinteiden kierrätys ovat merkittäviä asioita ilmastonmuutoksen torjunnassa, kiertotaloudessa ja vesistöjen rehevöitymisen estämisessä. Ravinteiden merkitys elämän eri osa-alueilla tunnetaan huonosti. Parempi tuntemus edellyttää oppimista, opitun ymmärtämistä ja käytäntöön soveltamista työssä ja arjessa. Muutosta edistetään koulutuksen ja viestinnän avulla.
Ravinteista helpolla ja kiinnostavalla kertovaa oppi- ja viestintämateriaalia on tuotettu niukasti, ja tähän ongelmaan Opi ravinteista! (ORAS) -hanke tarttui. Hankkeen päätavoitteena oli edistää koulutuksellisin ja viestinnällisin keinoin vesien tilan parantamista sekä tehdä ravinnekierrätystä tunnetuksi ja hyväksytyksi.
Kolmen ammattikorkeakoulun opiskelijat tuottivat hankkeessa helposti ymmärrettävää koulutus- ja viestintämateriaalia eri kohderyhmille. Materiaalit julkaistiin avoimella julkaisualustalla, opiravinteista.info ‑sivustolla. Tässä julkaisussa kerrotaan hankkeen tuloksista, käytetyistä menetelmistä sekä havainnoista ja kokemuksista, miten ravinteiden merkitystä voi oppia ja opettaa.
Ravinteista helpolla ja kiinnostavalla kertovaa oppi- ja viestintämateriaalia on tuotettu niukasti, ja tähän ongelmaan Opi ravinteista! (ORAS) -hanke tarttui. Hankkeen päätavoitteena oli edistää koulutuksellisin ja viestinnällisin keinoin vesien tilan parantamista sekä tehdä ravinnekierrätystä tunnetuksi ja hyväksytyksi.
Kolmen ammattikorkeakoulun opiskelijat tuottivat hankkeessa helposti ymmärrettävää koulutus- ja viestintämateriaalia eri kohderyhmille. Materiaalit julkaistiin avoimella julkaisualustalla, opiravinteista.info ‑sivustolla. Tässä julkaisussa kerrotaan hankkeen tuloksista, käytetyistä menetelmistä sekä havainnoista ja kokemuksista, miten ravinteiden merkitystä voi oppia ja opettaa.