Ajassa uudistuvat ja kehittyvät ammatilliset opettajankoulutukset
Avaa tiedosto
Lataukset:
Editoija
Raudasoja, Anu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-829-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-829-9
Tiivistelmä
Tämä julkaisu esittelee OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen -hankkeen keskeisiä tuloksia ja tulevaisuuden kehittämiskohteita. Ammatilliset opettajakorkeakoulut ovat profiloituneet ammatillisten opettajien, ammatillisten erityisopettajien ja opinto-ohjaajien kouluttamiseen sekä jatkuvan oppimisen koulutus- ja kehittämispalvelujen tuottajiksi.
Ammatillisten opettajakorkeakoulujen keskeinen linjaus on ammatillisten opettajankoulutusten yhteinen arvoperusta, joka nousee ammatillisen opettajan perustehtävästä tukea kansalaisten kasvua, sivistystä sekä edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Arvoperustan lisäksi ammatillisten opettajankoulutusten pohjalla on yhteinen näkemys ammatillisen opettajan osaamisesta, joka määritellään asenteiden sekä tietojen ja taitojen sidoksina. Kaikissa ammatillisissa opettajakorkeakouluissa korostetaan opettajan perusosaamista eli opetuksen suunnittelua, opettamista ja ohjausta erilaisissa toimintaympäristöissä, arviointia, verkostoyhteistyötä, kehittämisosaamista sekä oman ja työyhteisön hyvinvoinnin ylläpitämistä ja tukemista.
Ammatillisten opettajakorkeakoulujen koulutusprosessit pohjautuvat ammattipedagogiseen, kasvatustieteellisiin ja muiden keskeisten tieteenalojen tutkimukseen. Ammatillisissa opettajankoulutuksissa koulutetaan pedagogisesti taitavia, omaa työtään tutkivia ja kehittäviä opettajia ja kasvattajia. Ammatilliset opettajankoulutukset perustuvat tutkivaan ja kehittävään työotteeseen, jolla tarkoitetaan muuttuvien toimintaympäristöjen myötä uudenlaisten toimintatapojen kehittämistä.
Ammatillisten opettajakorkeakoulujen keskeinen linjaus on ammatillisten opettajankoulutusten yhteinen arvoperusta, joka nousee ammatillisen opettajan perustehtävästä tukea kansalaisten kasvua, sivistystä sekä edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Arvoperustan lisäksi ammatillisten opettajankoulutusten pohjalla on yhteinen näkemys ammatillisen opettajan osaamisesta, joka määritellään asenteiden sekä tietojen ja taitojen sidoksina. Kaikissa ammatillisissa opettajakorkeakouluissa korostetaan opettajan perusosaamista eli opetuksen suunnittelua, opettamista ja ohjausta erilaisissa toimintaympäristöissä, arviointia, verkostoyhteistyötä, kehittämisosaamista sekä oman ja työyhteisön hyvinvoinnin ylläpitämistä ja tukemista.
Ammatillisten opettajakorkeakoulujen koulutusprosessit pohjautuvat ammattipedagogiseen, kasvatustieteellisiin ja muiden keskeisten tieteenalojen tutkimukseen. Ammatillisissa opettajankoulutuksissa koulutetaan pedagogisesti taitavia, omaa työtään tutkivia ja kehittäviä opettajia ja kasvattajia. Ammatilliset opettajankoulutukset perustuvat tutkivaan ja kehittävään työotteeseen, jolla tarkoitetaan muuttuvien toimintaympäristöjen myötä uudenlaisten toimintatapojen kehittämistä.