Virittäytymisestä visiointiin : Terveysalan opettajat työnsä kehittäjinä
Reunanen, Merja A.T.; Ryttyläinen-Korhonen, Katri (2015)
Reunanen, Merja A.T.
Ryttyläinen-Korhonen, Katri
Editoija
Merja A.T. Reunanen, Katri Ryttyläinen-Korhonen
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-531-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-531-9
Tiivistelmä
Tämä julkaisu tekee näkyväksi terveysalan opettajien työtä. Mikkelin ammattikorkeakoulun terveysalan opettajat toteuttivat vuoden 2015 kuluessa arkityöhönsä sisältyneenä koulutuksen kehittämisen prosessin. Päivittäisen työn ohessa opettajat ottivat haltuun monimuotoisia pedagogisia ratkaisuja, tekivät rohkeita kokeiluja ja kokivat työn iloa niin opettajatiimeissä kuin yhteistoiminnassa opiskelijoiden kanssa. Mitä kokeiltiin, mitä tuotettiin ja koettiin, mikä onnistui ja mikä ei - siitä kooste näillä sivuilla näytöksi opettajien kyvystä heittäytyä oman työnsä ketterään kehittämiseen.
Kehittämisprosessi aktivoitui syksyllä 2014 terveysalan laitoksen kehittämispäivässä, jossa yliopettaja Katri Aaltonen Haaga-Helian ammatillisen opettajakorkeakoulun digitaalisen pedagogiikan hankkeesta valmensi ja rohkaisi opettajia arkityön kehittämiseen. Kehittämisen keskiössä olivat vuorovaikutteisten mobiiliohjelmien hyödyntäminen ja opiskelijoiden aktiivista osallistumista edellyttävien pedagogisten ratkaisujen haltuunotto koulutuksen haasteissa.
Tulevaisuuden terveysalan osaamiseen suuntaavassa koulutuksessa opettajan on hallittava laaja kirjo pedagogisia ratkaisuja, joilla mahdollistaa ja ohjata oppimista erilaisissa tilanteissa. Koulutuksen kuluessa opiskelijat työskentelevät pienryhmissä simulaatiotilanteissa, hankkivat, muokkaavat, tuottavat ja jakavat tietoa itsenäisesti ja verkkovälitteisesti haasteellisten tehtävien parissa kotona. Opiskelijat työskentelevät monialaisissa suurryhmissä, rakentavat osaamistaan työelämäprojekteissa ja ohjatussa harjoittelussa työpaikoilla sekä harjoittelevat tulevaa työtään myös asiakkaiden kodeissa ja elinympäristöissä. Osa opiskelijoista opiskelee työnsä ohella täydentäen jo ammatissa hankittua osaamistaan, osa opiskelee alan ja ammatin vaihtamisen myötä monimuotoisesti ja osa-aikaisesti. Näihin haasteisiin ei luokkahuone ja perinteinen koulutyö enää vastaa.
Kukin opettaja valitsi yksin, pareittain tai pienissä tiimeissä jonkin teeman vuoden pedagogiseksi kehittämiskohteekseen. Kehittämistehtävissä oli tarkoitus pohtia, mitä on se osaaminen, jota tavoitellaan. Millaiset oppimisen teot ohjaavat taitojen ja tekniikoiden oppimiseen, ja mitkä taas tukevat ongelmanratkaisua tai päätöksentekoa? Miten voisimme mahdollistaa opiskelijoiden aktiivisen otteen oman osaamisensa kehittämiseen?
Seuraavilla sivuilla esitellään opettajien kehittämistehtävistä saatuja kokemuksia. Ne raportoidaan tässä julkaisussa oppimisen tekoina. Virittäytymisestä uuden oppimiseen edetään aikaisemman osaamisen aktivointiin, siitä villien visiointien kautta kokemusten ja tiedon keräämiseen, tulosten jakamiseen ja lopulta osaamisen arviointiin. Sivuilla on myös linkkejä tai viitteitä ehdotetuille verkkosivuille tai muihin lähteisiin. Jatkossa vastaavaa opettajan työkalupakkia aletaan koota e-kampuksen Best practices -foorumille.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Mikkelin ammattikorkeakoulu vielä vuonna 2015) lähtökohtana on menestyä ennakoimalla. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhtenä arvona onkin edelläkävijyys – koulutamme tulevaisuuden osaajia. Niin ikään strategian mukaisesti ammattikorkeakoulun opetuksen tulee olla laadukasta ja ajanmukaista. Pelillistäminen, simulaatiot, työelämäpedagogiikka ja monialaiset oppimisympäristöt ovat pedagogista ammattikorkeakoulun kärkiosaamista. Tämä julkaisu on mainio esimerkki pedagogisesta uudistamisesta ja opettajien edelläkävijyydestä, sillä strategian ja pedagogiikan onnistuminen punnitaan lopulta arjen opetustyössä.
Kehittämisprosessi aktivoitui syksyllä 2014 terveysalan laitoksen kehittämispäivässä, jossa yliopettaja Katri Aaltonen Haaga-Helian ammatillisen opettajakorkeakoulun digitaalisen pedagogiikan hankkeesta valmensi ja rohkaisi opettajia arkityön kehittämiseen. Kehittämisen keskiössä olivat vuorovaikutteisten mobiiliohjelmien hyödyntäminen ja opiskelijoiden aktiivista osallistumista edellyttävien pedagogisten ratkaisujen haltuunotto koulutuksen haasteissa.
Tulevaisuuden terveysalan osaamiseen suuntaavassa koulutuksessa opettajan on hallittava laaja kirjo pedagogisia ratkaisuja, joilla mahdollistaa ja ohjata oppimista erilaisissa tilanteissa. Koulutuksen kuluessa opiskelijat työskentelevät pienryhmissä simulaatiotilanteissa, hankkivat, muokkaavat, tuottavat ja jakavat tietoa itsenäisesti ja verkkovälitteisesti haasteellisten tehtävien parissa kotona. Opiskelijat työskentelevät monialaisissa suurryhmissä, rakentavat osaamistaan työelämäprojekteissa ja ohjatussa harjoittelussa työpaikoilla sekä harjoittelevat tulevaa työtään myös asiakkaiden kodeissa ja elinympäristöissä. Osa opiskelijoista opiskelee työnsä ohella täydentäen jo ammatissa hankittua osaamistaan, osa opiskelee alan ja ammatin vaihtamisen myötä monimuotoisesti ja osa-aikaisesti. Näihin haasteisiin ei luokkahuone ja perinteinen koulutyö enää vastaa.
Kukin opettaja valitsi yksin, pareittain tai pienissä tiimeissä jonkin teeman vuoden pedagogiseksi kehittämiskohteekseen. Kehittämistehtävissä oli tarkoitus pohtia, mitä on se osaaminen, jota tavoitellaan. Millaiset oppimisen teot ohjaavat taitojen ja tekniikoiden oppimiseen, ja mitkä taas tukevat ongelmanratkaisua tai päätöksentekoa? Miten voisimme mahdollistaa opiskelijoiden aktiivisen otteen oman osaamisensa kehittämiseen?
Seuraavilla sivuilla esitellään opettajien kehittämistehtävistä saatuja kokemuksia. Ne raportoidaan tässä julkaisussa oppimisen tekoina. Virittäytymisestä uuden oppimiseen edetään aikaisemman osaamisen aktivointiin, siitä villien visiointien kautta kokemusten ja tiedon keräämiseen, tulosten jakamiseen ja lopulta osaamisen arviointiin. Sivuilla on myös linkkejä tai viitteitä ehdotetuille verkkosivuille tai muihin lähteisiin. Jatkossa vastaavaa opettajan työkalupakkia aletaan koota e-kampuksen Best practices -foorumille.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Mikkelin ammattikorkeakoulu vielä vuonna 2015) lähtökohtana on menestyä ennakoimalla. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhtenä arvona onkin edelläkävijyys – koulutamme tulevaisuuden osaajia. Niin ikään strategian mukaisesti ammattikorkeakoulun opetuksen tulee olla laadukasta ja ajanmukaista. Pelillistäminen, simulaatiot, työelämäpedagogiikka ja monialaiset oppimisympäristöt ovat pedagogista ammattikorkeakoulun kärkiosaamista. Tämä julkaisu on mainio esimerkki pedagogisesta uudistamisesta ja opettajien edelläkävijyydestä, sillä strategian ja pedagogiikan onnistuminen punnitaan lopulta arjen opetustyössä.