Ruokamatkalle Etelä-Savoon : Vinkkejä ruokamatkailun kehittämiseen
Harmoinen, Taina (2014)
Harmoinen, Taina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-465-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-465-7
Tiivistelmä
Ruokamatkailu on Etelä-Savon vetovoimatekijä. Se on yksi Etelä-Savon matkailun kärki ja kehittämisen painopiste. Etelä-Savon maakuntaohjelman kehittämistoimenpiteissä
vuosille 2014–2017 matkailu on merkittävä osa maakunnan elinkeinoelämää. Matkailussa nostetaan esille Saimaa-teeman vahvistaminen, palvelutuotannon monipuolistaminen sekä asiakaslähtöinen palvelumuotoilu ja teemalliset kokonaisuudet. Teemallisia palvelukokonaisuuksia halutaan luoda ja tarjontaa kehittää kulttuuriin, ruokaan, kalastukseen, reitistöihin ja hyvinvointiin.
Eteläsavolaisen ruokamatkailun kehittämishankkeen – Ruoka matkailun keskiöön tavoitteena on tiedottaa ruokamatkailupalvelujen tuotteistamiseen liittyvistä toimivista palvelukonsepteista ja hyvistä käytänteistä, matkailijoista ja heidän kiinnostuksen kohteistaan sekä toimintaan liittyvistä säännöksistä. Tietoa on välitetty muun
muassa ruokamatkailusivustolla (www.mamk.fi/ruokamatkailu)
ja yrittäjille järjestettävissä infotilaisuuksissa.
Taina Harmoisen toimittama Ruokamatkalle Etelä-Savoon – vinkkejä ruokamatkailun kehittämiseen -julkaisu kokoaa yhteen ruokamatkailun kehittämisessä keskeiset osa-alueet, kuten elämyksellisyyden ja tarinoiden käytön ruokamatkailussa sekä Etelä-Savon erityispiirteiden tunnistamisen.
Tässä kirjassa Etelä-Savon matkailun asiantuntijat Maisa Häkkinen Misetistä ja Janne Leinonen Savonlinnan Seudun Matkailusta toteavat, että Etelä-Savon vahvuus on paikallisten raaka-aineiden hyvä saatavuus. Maakunnassa on monia hyviä ruokatuotteita. Yrittäjiltä tarvitaan ripaus rohkeutta, jolla hyvistä olemassa olevista palveluista tuotteistetaan ruokamatkailuelämys. Perusasioita ruokapalvelun
tuotteistamiseen ruokamatkailuelämykseksi esittelee Eeva Koivula. Kehityspäällikkö Terhi Hook Matkailun edistämiskeskuksesta kertoo, millaisia ovat ruokamatkailun kansainväliset asiakkaat ja mitä markkinoinnissa tulisi huomioida. Yliopettaja Riitta Tuikkanen ja projektipäällikkö Taina Harmoinen pohtivat kirjoituksessaan, mitä ruokamatkailu oikeastaan on.
Julkaisussa alan asiantuntijoiden tekstejä tukevat havainnolliset yritysesimerkit käsiteltävinä olevista aiheista. Yhtenä esimerkkikohteena lukija pääsee tutustumaan Sahanlahti Resortiin, joka valittiin Etelä-Savon vuoden 2014 ruokamatkailuyritykseksi. Yritykset voivat toteuttaa ruokamatkailua yhteistyössä – osaamisensa ja voimavaransa yhdistäen. Yritysten lisäksi toteuttajana voivat olla myös yhdistykset. Yritys- ja elintarvikeasiantuntija Kirsi Mutka-Paintola kertoo esimerkin ruokapalveluyrityksen ja ohjelmapalveluja tarjoavan yhdistyksen upeasti toimivasta yhteistyöstä Oravaisista.
vuosille 2014–2017 matkailu on merkittävä osa maakunnan elinkeinoelämää. Matkailussa nostetaan esille Saimaa-teeman vahvistaminen, palvelutuotannon monipuolistaminen sekä asiakaslähtöinen palvelumuotoilu ja teemalliset kokonaisuudet. Teemallisia palvelukokonaisuuksia halutaan luoda ja tarjontaa kehittää kulttuuriin, ruokaan, kalastukseen, reitistöihin ja hyvinvointiin.
Eteläsavolaisen ruokamatkailun kehittämishankkeen – Ruoka matkailun keskiöön tavoitteena on tiedottaa ruokamatkailupalvelujen tuotteistamiseen liittyvistä toimivista palvelukonsepteista ja hyvistä käytänteistä, matkailijoista ja heidän kiinnostuksen kohteistaan sekä toimintaan liittyvistä säännöksistä. Tietoa on välitetty muun
muassa ruokamatkailusivustolla (www.mamk.fi/ruokamatkailu)
ja yrittäjille järjestettävissä infotilaisuuksissa.
Taina Harmoisen toimittama Ruokamatkalle Etelä-Savoon – vinkkejä ruokamatkailun kehittämiseen -julkaisu kokoaa yhteen ruokamatkailun kehittämisessä keskeiset osa-alueet, kuten elämyksellisyyden ja tarinoiden käytön ruokamatkailussa sekä Etelä-Savon erityispiirteiden tunnistamisen.
Tässä kirjassa Etelä-Savon matkailun asiantuntijat Maisa Häkkinen Misetistä ja Janne Leinonen Savonlinnan Seudun Matkailusta toteavat, että Etelä-Savon vahvuus on paikallisten raaka-aineiden hyvä saatavuus. Maakunnassa on monia hyviä ruokatuotteita. Yrittäjiltä tarvitaan ripaus rohkeutta, jolla hyvistä olemassa olevista palveluista tuotteistetaan ruokamatkailuelämys. Perusasioita ruokapalvelun
tuotteistamiseen ruokamatkailuelämykseksi esittelee Eeva Koivula. Kehityspäällikkö Terhi Hook Matkailun edistämiskeskuksesta kertoo, millaisia ovat ruokamatkailun kansainväliset asiakkaat ja mitä markkinoinnissa tulisi huomioida. Yliopettaja Riitta Tuikkanen ja projektipäällikkö Taina Harmoinen pohtivat kirjoituksessaan, mitä ruokamatkailu oikeastaan on.
Julkaisussa alan asiantuntijoiden tekstejä tukevat havainnolliset yritysesimerkit käsiteltävinä olevista aiheista. Yhtenä esimerkkikohteena lukija pääsee tutustumaan Sahanlahti Resortiin, joka valittiin Etelä-Savon vuoden 2014 ruokamatkailuyritykseksi. Yritykset voivat toteuttaa ruokamatkailua yhteistyössä – osaamisensa ja voimavaransa yhdistäen. Yritysten lisäksi toteuttajana voivat olla myös yhdistykset. Yritys- ja elintarvikeasiantuntija Kirsi Mutka-Paintola kertoo esimerkin ruokapalveluyrityksen ja ohjelmapalveluja tarjoavan yhdistyksen upeasti toimivasta yhteistyöstä Oravaisista.