OPEN HOUSE : Työelämälähtöisen tutkimus ja kehittämistoiminnan benchmarking
Ollanketo, Anna (2014)
Ollanketo, Anna
Editoija
Anna Ollanketo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-449-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-449-7
Tiivistelmä
Ennusteiden mukaan osaavan työvoiman tarve kasvaa Itä- ja Kaakkois-Suomen maakunnissa. Alue on pk-yritysvaltainen ja yrityskentässä on meneillään mittava sukupolven- ja yrittäjäpolvenvaihtoprosessi. Toimintaympäristöön ja työelämään vaikuttava tekijä on väestökasvun pysähtyminen ja eläkkeelle siirtyminen. Tarvittavan työvoiman saatavuutta turvataan muun muassa koulutuksen työelämälähtöisyyttä kehittämällä. Tämä edellyttää oppilaitosten tiiviimpää yhteistyötä oman alueen yritysten ja muiden toimijoiden kanssa.
Muuttuva toimintaympäristö luo uusia haasteita ja kehittäminen pohjautuu alueen vahvuuksien ja erikoisosaamisen hyödyntämiseen ja alueiden väliseen yhteistyöhön koulutuksessa, tutkimuksessa ja innovaatiotoiminnassa. Menestyksen ja uudistumisen edellytyksenä on innovaatioiden tuottaminen, tiedon soveltaminen ja osaamisen hyödyntäminen siten, että ne lisäävät myönteistä kehitystä ja alueen hyvinvointia.
Työelämälähtöisen TK-toiminnan kehittäminen ammattikorkeakoulussa - Open House -hankkeen tavoitteena on TK-toiminnan kehittäminen lisäämällä osaamisen vaihtoja työelämän ja ammattikorkeakoulujen välillä. Hankkeen lähtökohdassa toteutettiin korkeakoulujen välinen benchmarking, jonka avulla tutustuttiin korkeakoulujen TK-toimintaa lisääviin oppimisympäristöihin ja opettajien TK-toiminnan ja opetuksen kytkökseen. Tämän lisäksi korkeakoulut valitsivat kansainvälisiä benchmarking-kohteita.
Tähän julkaisuun on raportoitu Open House -hankkeen projektiryhmän suorittama benchmarkkaus keväällä 2014. Benchmarkkauksen kohteena olivat Kajaanin, Kymenlaakson ja Haaga-Helian ammattikorkeakoulut sekä eurooppalaisia korkeakouluja ja organisaatioita. Julkaisun ensimmäisessä artikkelissa avataan hankkeen sekä benchmarkkauksen tavoitteita. Muut artikkelit käsittelevät benchmarkkauskohteiden hyviä käytäntöjä. Tutustuminen muiden korkeakoulujen toimintaan ja prosesseihin antoi ymmärrystä siihen, että teemme oikeita asioita ja vahvisti käsitystämme omasta toiminnastamme.
Open House on Mikkelin, Kajaanin ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulujen yhteinen hanke ja se on saanut rahoituksen vuosille 2014–2015 opetus- ja kulttuuriministeriöstä (OKM).
Muuttuva toimintaympäristö luo uusia haasteita ja kehittäminen pohjautuu alueen vahvuuksien ja erikoisosaamisen hyödyntämiseen ja alueiden väliseen yhteistyöhön koulutuksessa, tutkimuksessa ja innovaatiotoiminnassa. Menestyksen ja uudistumisen edellytyksenä on innovaatioiden tuottaminen, tiedon soveltaminen ja osaamisen hyödyntäminen siten, että ne lisäävät myönteistä kehitystä ja alueen hyvinvointia.
Työelämälähtöisen TK-toiminnan kehittäminen ammattikorkeakoulussa - Open House -hankkeen tavoitteena on TK-toiminnan kehittäminen lisäämällä osaamisen vaihtoja työelämän ja ammattikorkeakoulujen välillä. Hankkeen lähtökohdassa toteutettiin korkeakoulujen välinen benchmarking, jonka avulla tutustuttiin korkeakoulujen TK-toimintaa lisääviin oppimisympäristöihin ja opettajien TK-toiminnan ja opetuksen kytkökseen. Tämän lisäksi korkeakoulut valitsivat kansainvälisiä benchmarking-kohteita.
Tähän julkaisuun on raportoitu Open House -hankkeen projektiryhmän suorittama benchmarkkaus keväällä 2014. Benchmarkkauksen kohteena olivat Kajaanin, Kymenlaakson ja Haaga-Helian ammattikorkeakoulut sekä eurooppalaisia korkeakouluja ja organisaatioita. Julkaisun ensimmäisessä artikkelissa avataan hankkeen sekä benchmarkkauksen tavoitteita. Muut artikkelit käsittelevät benchmarkkauskohteiden hyviä käytäntöjä. Tutustuminen muiden korkeakoulujen toimintaan ja prosesseihin antoi ymmärrystä siihen, että teemme oikeita asioita ja vahvisti käsitystämme omasta toiminnastamme.
Open House on Mikkelin, Kajaanin ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulujen yhteinen hanke ja se on saanut rahoituksen vuosille 2014–2015 opetus- ja kulttuuriministeriöstä (OKM).