Hyviä käytänteitä Sosiaali- ja terveysalan hyvinvointipalveluissa : Tuloksia HYVOPA-hankkeesta
Hartikainen, Pirjo (2011)
Hartikainen, Pirjo
Editoija
Pirjo Hartikainen (toim.)
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-307-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-307-0
Tiivistelmä
Tämä teos on kokoelma Hyvinvointipalvelujen läpinäkyvyys osto- ja myyntiprosesseissa, HYVOPA- hankkeen aikana tuotetuista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuotteistamis- ja kehittämistoimista. Julkaisuun on valittu kahdeksan näkökulmaa edustamaan aihepiiriä. Kirjoittajiksi on kutsuttu henkilöitä, joilla ammattikorkeakoulujen opettajina, tutkijoina sekä sosiaali- ja terveydenhuollon johtajina on ollut keskeinen rooli hankkeessa.
Artikkelikokoelman keskeisenä tavoitteena on antaa lukijalle sekä teoreettista että konkreettista käytännön tietoa, kuinka julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla tuotettujen hyvinvointipalvelujen läpinäkyvyyttä sekä hankintatoimintaan liittyvää osaamista ja yhteistyötä voidaan lisätä. Artikkeleissa kuvatut kehittämisprosessit ovat käyttökelpoisia ja sovellettavissa monenlaisiin toimintaympäristöihin.
Teoksessa käsitellään hyvinvointi TV:tä kotihoidon tukena, lastensuojelun toimintamallien kehittämistä ja tuotteistamista, lyhytaikaishoidon sisällön kehittämistä, työajanseurannan hyödyntämistä laadun parantamisessa, elämänlaatumittarin kehittämistä palveluasumiseen, tehostetun palveluasumisen osaamiskarttaa välineenä henkilöstön osaamisen arviointiin ja toiminnan kehittämiseen sekä tehostetun palveluasumisen tuotteistamisen ja laatutyön prosessia.
Kokemukseen perustuvien kehittämistulosten avulla halutaan haastaa ja innostaa sekä julkista että yksityistä hyvinvointipalvelusektoria toimimaan niin, että palvelujen tulokset tulevat näkyviksi. Teoksen toivotaan täyttävän sille asetetut tavoitteet ja toimivan yhtenä apuvälineenä sosiaali- ja terveydenhuollon käytänteiden kehitystyössä.
Artikkelikokoelman keskeisenä tavoitteena on antaa lukijalle sekä teoreettista että konkreettista käytännön tietoa, kuinka julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla tuotettujen hyvinvointipalvelujen läpinäkyvyyttä sekä hankintatoimintaan liittyvää osaamista ja yhteistyötä voidaan lisätä. Artikkeleissa kuvatut kehittämisprosessit ovat käyttökelpoisia ja sovellettavissa monenlaisiin toimintaympäristöihin.
Teoksessa käsitellään hyvinvointi TV:tä kotihoidon tukena, lastensuojelun toimintamallien kehittämistä ja tuotteistamista, lyhytaikaishoidon sisällön kehittämistä, työajanseurannan hyödyntämistä laadun parantamisessa, elämänlaatumittarin kehittämistä palveluasumiseen, tehostetun palveluasumisen osaamiskarttaa välineenä henkilöstön osaamisen arviointiin ja toiminnan kehittämiseen sekä tehostetun palveluasumisen tuotteistamisen ja laatutyön prosessia.
Kokemukseen perustuvien kehittämistulosten avulla halutaan haastaa ja innostaa sekä julkista että yksityistä hyvinvointipalvelusektoria toimimaan niin, että palvelujen tulokset tulevat näkyviksi. Teoksen toivotaan täyttävän sille asetetut tavoitteet ja toimivan yhtenä apuvälineenä sosiaali- ja terveydenhuollon käytänteiden kehitystyössä.