Reviewing key building blocks of an integrated carbon footprinting and consumer purchases' monitoring reward system - interaction with the consumer - Climate Bonus project report (WP4)
Perrels, Adriaan; Sahari, Anna; Nissinen, Ari (2009-09-23)
Perrels, Adriaan
Sahari, Anna
Nissinen, Ari
VATT Institute for Economic Research
23.09.2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-881-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-881-8
Tiivistelmä
Tämä raportti on kolmas Climate Bonus -hankkeeseen liittyvään raporttisarjaan.
Tutkimushankkeessa tarkasteltiin ilmastopolitiikan toimenpiteiden yhdistämisen
mahdollisuuksia ja vaikuttavuutta. Yhdistelmä koostuu (1) verifioiduista hiilijalanjäljistä (mahdollisesti visualisoitu merkkinä), (2) kotitalouskohtaisesta ostoksien päästövaikutuksien seuranta- ja palautejärjestelmästä, (3) palkkiojärjestelmästä kuluttajille, jotka onnistuvat vähentämään ostoksien sisältämiä päästöjä ja (4) toinen palkkiojärjestelmä vähittäiskaupoille, jotka todistettavasti onnistuvat vähentämään kokonaismyyntinsä keskimääräisiä ominaispäästöjä. Raportti käsittelee systemaattista tiedon tuottamista kotitalouksille ostosten päästövaikutuksista. Politiikkatoimenpiteiden teoreettisen katsauksen lisäksi tarkastellaan kuinka kuluttajat ovat reagoineet erilaisiin toimintamalleihin Suomessa ja muualla. Lisäksi raportissa kuvataan suomalaisten kuluttajien asenteiden ja valveutuneisuuden lisääntymistä ilmastonmuutoksesta ja sen syistä. Raportissa on myös yleiskatsaus käytössä olevista kuluttajainformaation välineistä, kuten esimerkiksi tuotemerkeistä. Raportin lopussa käsitellään millaisia palkkiojärjestelmiä kotitalouksille voitaisiin tarjota sekä palkkiojärjestelmien peruslähtökohtia ja -edellytyksiä.
Tutkimushankkeessa tarkasteltiin ilmastopolitiikan toimenpiteiden yhdistämisen
mahdollisuuksia ja vaikuttavuutta. Yhdistelmä koostuu (1) verifioiduista hiilijalanjäljistä (mahdollisesti visualisoitu merkkinä), (2) kotitalouskohtaisesta ostoksien päästövaikutuksien seuranta- ja palautejärjestelmästä, (3) palkkiojärjestelmästä kuluttajille, jotka onnistuvat vähentämään ostoksien sisältämiä päästöjä ja (4) toinen palkkiojärjestelmä vähittäiskaupoille, jotka todistettavasti onnistuvat vähentämään kokonaismyyntinsä keskimääräisiä ominaispäästöjä. Raportti käsittelee systemaattista tiedon tuottamista kotitalouksille ostosten päästövaikutuksista. Politiikkatoimenpiteiden teoreettisen katsauksen lisäksi tarkastellaan kuinka kuluttajat ovat reagoineet erilaisiin toimintamalleihin Suomessa ja muualla. Lisäksi raportissa kuvataan suomalaisten kuluttajien asenteiden ja valveutuneisuuden lisääntymistä ilmastonmuutoksesta ja sen syistä. Raportissa on myös yleiskatsaus käytössä olevista kuluttajainformaation välineistä, kuten esimerkiksi tuotemerkeistä. Raportin lopussa käsitellään millaisia palkkiojärjestelmiä kotitalouksille voitaisiin tarjota sekä palkkiojärjestelmien peruslähtökohtia ja -edellytyksiä.
Tutkimusteema
Environment, Ympäristö, Labor market and policies promoting economic growth, Työmarkkinat ja kasvua tukeva politiikka
JEL
D100 - Household Behavior: General, D800 - Information, Knowledge, and Uncertainty: General, Q010 - Sustainable Development, Q540 - Climate; Natural Disasters, Q560 - Environment and Development; Environment and Trade; Sustainability; Environmental Accounting
Avainsanat
Bonus systems, carbon footprints, consumer choices, embodied emissions, emission monitoring, feedback, habits, home economics, palkkiojärjestelmät, hiilijalanjäljet, kuluttajien valinnat, toteutuneet päästöt, päästöjen seuranta, palaute, kulutustottumukset, kotitaloustiede