School tracking and development of cognitive skills
Pekkarinen, Tuomas; Uusitalo, Roope; Kerr, Sari (2009-03-30)
Pekkarinen, Tuomas
Uusitalo, Roope
Kerr, Sari
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
30.03.2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-842-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-842-9
Tiivistelmä
1970-luvulla toteutettu peruskoulu-uudistus korvasi vanhan rinnakkaiskoulujärjestelmän yhdeksänvuotisella peruskoululla. Vastaavia uudistuksia on toteutettu aiemmin Ruotsissa ja Norjassa ja Isossa-Britanniassa. Rinnakkaiskoulun ja yhtenäiskoulun eduista ja haitoista keskustellaan edelleen kiivaasti muissa Euroopan maissa. Tässä tutkimuksessa arvioidaan peruskoulu-uudistuksen vaikutuksia armeijan peruskoe 1:ssä. Tutkimusasetelma perustuu uudistuksen asteittaiseen toteuttamiseen eri kunnissa vuosien 1972 ja 1977 välillä. Tulosten mukaan peruskoulu-uudistuksella oli pieni positiivinen vaikutus verbaalista lahjakkuutta mittaavassa testissä, mutta ei vaikutusta keskimääräisiin tuloksiin matemaattista lahjakkuutta tai loogista päättelykykyä mittaavissa testeissä. Kaikissa testeissä peruskoulu näytti kuitenkin parantaneen testituloksia niitten oppilaitten joukossa, joitten vanhemmilla oli vain perusasteen koulutus.
Asiasanat: peruskoulu, oppimistulokset
Asiasanat: peruskoulu, oppimistulokset
Tutkimusteema
Public services, Julkiset palvelut, Labor market and policies promoting economic growth, Työmarkkinat ja kasvua tukeva politiikka
JEL
H520 - National Government Expenditures and Education, I210 - Analysis of Education
Avainsanat
Education, school system, tracking, comprehensive school, test scores
Kokoelmat
- VATT Working Papers [164]