Understanding Efficiency Differences of Schools: Practitioners' Views on Students, Staff Relations, School Management and the Curriculum
Kirjavainen, Tanja (2008-09-02)
Kirjavainen, Tanja
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
02.09.2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-786-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-561-786-6
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa analysoidaan yhdeksän tehokkaan ja tehottoman lukion opettajien ja rehtoreiden näkemyksiä ja pyritään kuvailemaan lähemmin stokastisella rintama-analyysilla määritetyn tehokkuusjakauman ääripäiden koulujen toimintaa. Analyysi perustuu haastatteluihin, joissa keskusteltiin lukion opiskelijoista, henkilöstön välisistä suhteista, koulun johtamisesta, opetussuunnitelmatyöstä, vanhempien ja koulun välisestä yhteistyöstä, täydennyskoulutuksesta ja arvioinnista. Tehokkaissa kouluissa suhtautuminen opiskelijoihin oli huolehtivaa tai luottavaista. Tehottomissa kouluissa opiskelijoiden heikko suoritustaso aiheutti useammin turhautuneisuutta ja pettymyksiä. Henkilöstön väliset suhteet olivat tehokkaissa kouluissa ammattimaisia kun taas tehottomissa kouluissa oli selviä ongelmia. Johtamista ja päätöksentekoa kuvailtiin tehokkaissa lukioissa osallistuvaksi. Tehottomissa lukioissa vaikutusmahdollisuuksiin oltiin osin pettyneitä. Opetussuunnitelmatyö nähtiin tehokkaissa lukioissa välineenä työn ja koulun toiminnan kehittämiseen. Tehottomissa lukioissa se koettiin enemmän hallinnollisena työnä, jolla oli vähän käytännön merkitystä.
Tutkimusteema
Public services, Julkiset palvelut, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus
Avainsanat
Efficiency, upper secondary schools, school management, staff relations, stochastic frontier analysis