Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen
Teoksen toimittaja(t)
Sormunen, Eero
Poikela, Esa
Tampere University Press
2008
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7333-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7333-3
Tiivistelmä
Internetin kehitys on merkinnyt radikaalia muutosta informaatioympäristöömme. Informaatioyhteiskunta luo erityisiä haasteita opettajalle ja oppijalle:
" Informaatiota on tarjolla sille, joka osaa sitä hakea. Osaako oppija hakea ja arvioida informaatiota? Osaako opettaja ohjata informaation hankintaa ja arviointia?
" Informaatio ei ole tietoa vaan raaka-ainetta tiedon rakentamiseen. Tukevatko opetuskäytännöt informaation käyttöä tiedon rakentamiseen? Kehittyvätkö oppijoiden itsenäisen tiedonhankinnan valmiudet?
" Itsenäinen tiedonhankinta ja oppijakeskeiset opetusmuodot kuuluvat yhteen. Miten itsenäinen tiedonhankinta liitetään osaksi opetuksen käytäntöä?
" Omaehtoinen opiskelu korostuu työelämässä. Siirtyvätkö informoidun oppimisen valmiudet työelämään?
Kirjan tavoitteena on hahmottaa itsenäisen tiedonhankinnan ja oppimisen vuorovaikutusta tutkimuksen näkökulmasta. Se sopii myös opetustyönsä tavoitteita ja sisältöä pohtiville käytännön ammattilaisille: opettajille, kirjastonhoitajille ja informaatikoille. Kirjasta hyötyvät myös työelämässä toimivat kouluttajat, tiimiohjaajat ja henkilöstön kehittäjät.
" Informaatiota on tarjolla sille, joka osaa sitä hakea. Osaako oppija hakea ja arvioida informaatiota? Osaako opettaja ohjata informaation hankintaa ja arviointia?
" Informaatio ei ole tietoa vaan raaka-ainetta tiedon rakentamiseen. Tukevatko opetuskäytännöt informaation käyttöä tiedon rakentamiseen? Kehittyvätkö oppijoiden itsenäisen tiedonhankinnan valmiudet?
" Itsenäinen tiedonhankinta ja oppijakeskeiset opetusmuodot kuuluvat yhteen. Miten itsenäinen tiedonhankinta liitetään osaksi opetuksen käytäntöä?
" Omaehtoinen opiskelu korostuu työelämässä. Siirtyvätkö informoidun oppimisen valmiudet työelämään?
Kirjan tavoitteena on hahmottaa itsenäisen tiedonhankinnan ja oppimisen vuorovaikutusta tutkimuksen näkökulmasta. Se sopii myös opetustyönsä tavoitteita ja sisältöä pohtiville käytännön ammattilaisille: opettajille, kirjastonhoitajille ja informaatikoille. Kirjasta hyötyvät myös työelämässä toimivat kouluttajat, tiimiohjaajat ja henkilöstön kehittäjät.
Kokoelmat
- TUP OA Books [254]