Sotilaspedagogiikkaa kouluttajille 2020
Lataukset:
Editori
Pulkka, Antti-Tuomas
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Maanpuolustuskorkeakoulu
2020
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3166-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3166-0
Kuvaus
Teos saatavilla nyt myös äänikirjana.
Tiivistelmä
Sotilaspedagogiikka on ennen kaikkea oppi koulutustaidosta. Sen alueella tarkastellaan siis erityisesti oppimisen luonnetta sotilaskoulutuksen tavoitteiden ja päämäärien asettamiseksi, oppimisen ohjausta ja arviointia sekä laajemmin koko koulutustoiminnan sekä osaamisen arviointia ja kehittämistä. Sotilaspedagogiikka on sotatieteiden tutkimusalue ja oppiaine, jonka eräs keskeinen käsite on toimintakyky, joka itsessään on osaamisen ja erilaisten valmiuksien monitasoinen yhdistelmä. Sotilaspedagogiikka tarkastelee koulutuksen ja kasvatuksen keinoin tapahtuvaa yksilöiden toimintakyvyn ja sitä kautta joukkojen suorituskyvyn kehittämistä.
Tämän kirjan on tarkoitus tarjota pedagogista osaamistaan ylläpitäville ja koulutustaitoa opiskeleville tiivistetysti teoriaa ja käyttöteoriaa yleistajuisessa muodossa. Erillisissä kirjoituksissa tarkastellaan sotilaskouluttajan toimintaympäristön ja henkilökohtaisen koulutustaidon kannalta relevantteja tekijöitä ja erilaisten ratkaisujen seurauksia oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin näkökulmista. Tarkastelut sidotaan soveltuvilta ja tarpeellisilta osin sotilaskoulutuksen järjestämisen viitekehykseen.
Käsillä oleva teos taustoittaa Kouluttajan käsikirjan ja kouluttajakoulutuksen sisältöjä ja tarjoaa kiinnostuneille syvempää teoreettista tietoa. Kirja ei ole kasvatuspsykologian oppikirja eikä kattavasti kasvatustieteen käsitteitä esittelevä hakuteos. Lukija voi kuhunkin aihealueeseen perehtyessään huomata, että kirjoittajat ovat tehneet selkeitä valintoja saadakseen keskeiset ideat havainnollistettua.
Kirja sijoittuu suunnitteilla olevasta koulutustaidon sarjasta Kouluttajan käsikirjan ja Koulutustaidon perusteiden välille. Teos soveltuu lisä- ja taustalukemistoksi koulutustaidon opintoihin.
Tämän kirjan on tarkoitus tarjota pedagogista osaamistaan ylläpitäville ja koulutustaitoa opiskeleville tiivistetysti teoriaa ja käyttöteoriaa yleistajuisessa muodossa. Erillisissä kirjoituksissa tarkastellaan sotilaskouluttajan toimintaympäristön ja henkilökohtaisen koulutustaidon kannalta relevantteja tekijöitä ja erilaisten ratkaisujen seurauksia oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin näkökulmista. Tarkastelut sidotaan soveltuvilta ja tarpeellisilta osin sotilaskoulutuksen järjestämisen viitekehykseen.
Käsillä oleva teos taustoittaa Kouluttajan käsikirjan ja kouluttajakoulutuksen sisältöjä ja tarjoaa kiinnostuneille syvempää teoreettista tietoa. Kirja ei ole kasvatuspsykologian oppikirja eikä kattavasti kasvatustieteen käsitteitä esittelevä hakuteos. Lukija voi kuhunkin aihealueeseen perehtyessään huomata, että kirjoittajat ovat tehneet selkeitä valintoja saadakseen keskeiset ideat havainnollistettua.
Kirja sijoittuu suunnitteilla olevasta koulutustaidon sarjasta Kouluttajan käsikirjan ja Koulutustaidon perusteiden välille. Teos soveltuu lisä- ja taustalukemistoksi koulutustaidon opintoihin.
Kokoelmat
- Julkaisut [500]