Opetusministeriön koulutus- ja tiedepolitiikan osaston kansainvälisen indikaattorituotannon koordinaatioryhmän vuosiraportti 2006
opetus- ja kulttuuriministeriö
22.12.2006
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2006:37This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-485-267-5Tiivistelmä
Ministeriö asetti syksyllä 2005 työryhmän seuraamaan kansainvälistä indikaattori- ja vertailutyötä koulutuspolitiikan alalla, jota tehdään erityisesti EU:n ja OECD:n piirissä. Työryhmä on käynyt sekä periaatteellista keskustelua koulutuspolitiikan kansainvälisten indikaattoreiden roolista politiikan teossa että lähetekeskustelua tärkeistä kansainvälisissä kokouksissa ja muuten esillä olleista ajankohtaisista aiheista.
Koulutuspolitiikan indikaattorit ovat nousseet niin kansallisesti kuin kansainvälisesti paitsi koulutuspoliittisen keskustelun myös koulutuspolitiikan tekemisen asialistalle keskeisinä instrumentteina. Koulutusjärjestelmiä vertailevia tilastoja käytetään yhä enemmän. Kansallisesti ja kansainvälisesti käytettävät indikaattorit ovat usein poliittisia valintoja, koska indikaattoreilla mitataan koulutusjärjestelmien toimintaedellytyksiä ja tavoitteiden toteutumista. Työryhmä toteaa, että Suomen tulee olla valppaana kansainvälisten koulutusindikaattoreiden kehittämisessä. Toisaalta Suomen tulee edistää pohjoismaisia koulutuspoliittisia arvoja ja toisaalta olla avoin myös sellaiselle mittaamiselle, jossa emme yllä kärkeen.
Määrällisesti on odotettavissa lisääntyvää kansainvälistä indikaattorituotantoa, jossa priorisointi-, koordinaatio- ja työnjakokysymykset ovat keskeisiä. Työryhmä suosittelee, että indikaattorituotannon asiantuntijoiden, poliittisten päätöksentekijöiden sekä koulutuksen tutkijoiden välistä vuoropuhelua parannetaan.
Koulutuspolitiikan indikaattorit ovat nousseet niin kansallisesti kuin kansainvälisesti paitsi koulutuspoliittisen keskustelun myös koulutuspolitiikan tekemisen asialistalle keskeisinä instrumentteina. Koulutusjärjestelmiä vertailevia tilastoja käytetään yhä enemmän. Kansallisesti ja kansainvälisesti käytettävät indikaattorit ovat usein poliittisia valintoja, koska indikaattoreilla mitataan koulutusjärjestelmien toimintaedellytyksiä ja tavoitteiden toteutumista. Työryhmä toteaa, että Suomen tulee olla valppaana kansainvälisten koulutusindikaattoreiden kehittämisessä. Toisaalta Suomen tulee edistää pohjoismaisia koulutuspoliittisia arvoja ja toisaalta olla avoin myös sellaiselle mittaamiselle, jossa emme yllä kärkeen.
Määrällisesti on odotettavissa lisääntyvää kansainvälistä indikaattorituotantoa, jossa priorisointi-, koordinaatio- ja työnjakokysymykset ovat keskeisiä. Työryhmä suosittelee, että indikaattorituotannon asiantuntijoiden, poliittisten päätöksentekijöiden sekä koulutuksen tutkijoiden välistä vuoropuhelua parannetaan.