Kansainväliset suurtapahtumat Suomessa : Ehdotus kansalliseksi strategiaksi
opetus- ja kulttuuriministeriö
14.08.2006
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2006:27This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-485-214-4Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli laatia esitys Suomessa järjestettävien kansainvälisten suurtapahtumien kansalliseksi strategiaksi. Työryhmä rajasi työnsä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan toimialalle. Tieteelliset kongressit ja tapahtumat eivät kuuluneet työryhmän tehtäväksiantoon.
Työryhmän toimeksiannon mukainen kansainvälinen suurtapahtuma on tapahtuma, jolla on kansallista merkitystä ja jossa valtiolla on perusteltu syy olla mukana. Lisäksi sen järjestämisellä arvioidaan olevan myönteistä, pitkäaikaista vaikutusta myös itse tapahtuman jälkeen.
Työryhmä selvitti toimialansa suurtapahtumien järjestämisen nykytilaa ja vaikuttavuutta. Työryhmä totesi, että Suomella on hyvää osaamista sekä kansalaisilla voimakas halu suurtapahtumien järjestämiseen. Lisäksi Suomella on riittävä taloudellinen perusta hakea ja järjestää kulttuurin ja urheilun kansainvälisiä suurtapahtumia ja arvokilpailuja. Tapahtumien hakeminen ja järjestäminen eivät saa olla itsetarkoitus, vaan niiden toteuttamisen on perustuttava huolella harkitulle arvopohjalle.
Suomelle kansainvälisten suurtapahtumien järjestäminen on tärkeää, ja sen on aktiivisesti oltava mukana kansainvälisesti arvostettujen suurtapahtumien haku- ja järjestelyprosesseissa. Siksi työryhmä pitää tärkeänä, että Suomi tulevaisuudessakin koetaan erinomaisena suurtapahtumajärjestäjänä. Työryhmä esittää muistiossaan vision, jonka mukaan Suomi on kansainvälisesti aktiivinen, moderni, luotettava ja vastuullinen suurtapahtumien järjestäjämaa, jossa eri toimijoiden välisen yhteistyön avulla toteutetaan maailman laadukkaimpia tapahtumia.
Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan toimialojen on työryhmän mielestä luotava nykyistä yhtenäisempi käytäntö tapahtumien tukemiselle. Sen avulla voidaan edistää uudenlaisen kumppanuuskäytännön toteutumista valtion, tapahtumajärjestäjien sekä järjestäjäkaupunkien välillä ja parantaa edellytyksiä saada kansainvälisiä suurtapahtumia maahamme.
Työryhmä korostaa, että hakuprosesseja varten on oltava yhteiset kriteerit, vaikka urheilun, kulttuurin ja nuorison suurtapahtumat poikkeavat toisistaan. Työryhmä ehdottaa, että opetusministeriö valmistelee kullekin toimialalle (kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikka) erityisen hakuohjeen. Koska hakuprosessit ovat useita vuosia kestäviä, veikkausvoittovarojen käytön suunnittelussa tulee varautua siihen, että suurtapahtumia sekä niiden hakuprosesseja voidaan suunnitelmallisesti rahoittaa.
Työryhmä toteaa, että tapahtumien toteutuksesta ja kustannuksista vastaavat aina hakijaorganisaatiot. Tapahtumajärjestäjät ja kaupungit vastaavat omien sopimustensa mukaisesti tapahtumista syntyvistä kustannuksista. Suurtapahtumista kolmansille osapuolille aiheutuvista vastuunjaoista on sovittava etukäteen ja sopimukset on toimitettava opetusministeriölle.
Suurtapahtumien valtakunnallinen koordinointi kuuluu luontevasti opetusministeriölle. Työryhmä ehdottaa, että opetusministeriön kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan osastolla nimetään kullekin toimialalle suurtapahtumien vastuuvirkamies. Nämä henkilöt edelleen toimivat ylijohtajan suoraan alaisuuteen nimettävän pysyvän suurtapahtumien koordinointiryhmän jäseninä. Ryhmän tehtävänä on mm. säännöllisesti käydä läpi Suomeen haettavien tapahtumien hankesuunnitelmat sekä arvioida se, mitä pitkäkestoisia vaikutuksia voidaan tapahtumalla saavuttaa.
Työryhmän toimeksiannon mukainen kansainvälinen suurtapahtuma on tapahtuma, jolla on kansallista merkitystä ja jossa valtiolla on perusteltu syy olla mukana. Lisäksi sen järjestämisellä arvioidaan olevan myönteistä, pitkäaikaista vaikutusta myös itse tapahtuman jälkeen.
Työryhmä selvitti toimialansa suurtapahtumien järjestämisen nykytilaa ja vaikuttavuutta. Työryhmä totesi, että Suomella on hyvää osaamista sekä kansalaisilla voimakas halu suurtapahtumien järjestämiseen. Lisäksi Suomella on riittävä taloudellinen perusta hakea ja järjestää kulttuurin ja urheilun kansainvälisiä suurtapahtumia ja arvokilpailuja. Tapahtumien hakeminen ja järjestäminen eivät saa olla itsetarkoitus, vaan niiden toteuttamisen on perustuttava huolella harkitulle arvopohjalle.
Suomelle kansainvälisten suurtapahtumien järjestäminen on tärkeää, ja sen on aktiivisesti oltava mukana kansainvälisesti arvostettujen suurtapahtumien haku- ja järjestelyprosesseissa. Siksi työryhmä pitää tärkeänä, että Suomi tulevaisuudessakin koetaan erinomaisena suurtapahtumajärjestäjänä. Työryhmä esittää muistiossaan vision, jonka mukaan Suomi on kansainvälisesti aktiivinen, moderni, luotettava ja vastuullinen suurtapahtumien järjestäjämaa, jossa eri toimijoiden välisen yhteistyön avulla toteutetaan maailman laadukkaimpia tapahtumia.
Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan toimialojen on työryhmän mielestä luotava nykyistä yhtenäisempi käytäntö tapahtumien tukemiselle. Sen avulla voidaan edistää uudenlaisen kumppanuuskäytännön toteutumista valtion, tapahtumajärjestäjien sekä järjestäjäkaupunkien välillä ja parantaa edellytyksiä saada kansainvälisiä suurtapahtumia maahamme.
Työryhmä korostaa, että hakuprosesseja varten on oltava yhteiset kriteerit, vaikka urheilun, kulttuurin ja nuorison suurtapahtumat poikkeavat toisistaan. Työryhmä ehdottaa, että opetusministeriö valmistelee kullekin toimialalle (kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikka) erityisen hakuohjeen. Koska hakuprosessit ovat useita vuosia kestäviä, veikkausvoittovarojen käytön suunnittelussa tulee varautua siihen, että suurtapahtumia sekä niiden hakuprosesseja voidaan suunnitelmallisesti rahoittaa.
Työryhmä toteaa, että tapahtumien toteutuksesta ja kustannuksista vastaavat aina hakijaorganisaatiot. Tapahtumajärjestäjät ja kaupungit vastaavat omien sopimustensa mukaisesti tapahtumista syntyvistä kustannuksista. Suurtapahtumista kolmansille osapuolille aiheutuvista vastuunjaoista on sovittava etukäteen ja sopimukset on toimitettava opetusministeriölle.
Suurtapahtumien valtakunnallinen koordinointi kuuluu luontevasti opetusministeriölle. Työryhmä ehdottaa, että opetusministeriön kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan osastolla nimetään kullekin toimialalle suurtapahtumien vastuuvirkamies. Nämä henkilöt edelleen toimivat ylijohtajan suoraan alaisuuteen nimettävän pysyvän suurtapahtumien koordinointiryhmän jäseninä. Ryhmän tehtävänä on mm. säännöllisesti käydä läpi Suomeen haettavien tapahtumien hankesuunnitelmat sekä arvioida se, mitä pitkäkestoisia vaikutuksia voidaan tapahtumalla saavuttaa.